ما را دنبال کنید
طول عمر لوازم یدکی خودرو
قطعات مختلف خودرو مدام در حال فرسایش میباشند این امر باعث میشود تا هرکدام از قطعات خودرو روزی از کار بیفتد بنابراین در زمان خرابی هرکدام بایستی نسبت به تعویض آن با لوازم یدکی اقدام کرد

لوازم یدکی خودرو 

لوازم یدکی خودرو به قطعاتی میگویند به منظور جایگزینی با قطعات فرسوده در اتومبیل مورد استفاده قرار میگیرد. خودرو به دلایل مختلفی به لوازم یدکی نیاز پیدا میکند فرسودگی ، خرابی قطعات ، نقص فنی یا تصادف همگی از جمله مواردی میباشند که در پی آن خودرو نیاز به لوازم یدکی پیدا خواهد کرد. استفاده از لوازم یدکی ، نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد خودرو دارد.  چنانچه قطعات فرسوده تعویض نشوند این موضوع میتواند بر عملکرد خودرو تاثیر بگذارد و منجر به از کار افتادن آن شود. فراموش نکنید لوازم یدکی میتواند نقش بسیار مهمی در تامین امنیت سرنشینان خودرو داشته باشد. عدم تعویض به موقع قطعات فرسوده پیامدهای جدی ای را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال در صورت عدم تعویض به موقع تایرهای خودرو امکان ترکیدن آن ها در حین رانندگی و بروز تصادفات وجود دارد.

نکته مهمی که بایستی در هنگام خرید و استفاده از لوازم یدکی مورد توجه قرار گرفت این است که لوازم یدکی بایستی سازگار با برند خودرو باشد. حقیقتا هر لوازم یدکی را نمیتوان بر روی خودروتان نصب کرد. در صورت ناسازگاری میتواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند و حتی میتواند منجر به واردشدن خسارات به سایر قطعات شود. به همین دلیل بسیاری از کارخانه های خودروسازی در کنار تولید خودرو ، لوازم یدکی مخصوص برند خود را روانه بازار میکنند . با این حال ، امروزه بازار خرید و فروش انواه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت ، بخاطر قیمت پایینی که دارند داغ شده و به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده است.



طول عمر لوازم یدکی خودرو 

خودرو از پیچیده ترین وسایل ابزار ساخت دست بشر محسوب میشود . بطوریکه چیزی حدود 30 هزار قطعه در تولید آن بکار رفته است. این قطعات در حفظ عملکرد خودرو نقش اساسی داشته و نقص یا خرابی هریک از آن ها میتواند به صورت مستقیم عملکرد خود را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی قطعات مختلف خودرو مدام در حال فرسایش میباشند. این امر منجر میشود هر کدام از قطعات خودرو روزی از کار بیفتد. بنابراین در هنگام خرابی هر یک از آن ها بایستی نسبت به تعویض آن با لوازم یدکی اقدام نمود. آگاهی از طول عمر نسبی هر قطعه از خودرو میتواند باعث شود افراد بهتر زمان خرابی آن را پیش بینی کرده از دردسرهای متعاقب آن از جمله از کار افتادن خودرو به هنگام رانندگی جلوگیری کنند.

با توجه به حجم بسیار بالای لوازم یدکی استفاده شده در خودرو نمیتوان به همه آن ها پرداخت . با این تفاسیر اطلاع از طول عمر نسبی اصلی ترین لوازم یدکی خودرو میتواند کمک کننده باشد البته بایستی به این نکته توجه داشت که ماندگاری لوازم یدکی خودرو به عوامل بسیاری وابسته است . از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در طول عمر لوازم یدکی ، میتوان به کیفیت لوازم یدکی ، نحوه رانندگی و شرایط آب و هوایی منطقه اشاره نمود.
هیچ قسمتی در خودرو مهمتر از موتور خودرو وجود ندارد بسیاری میخواهند بدانند که طول عمر موتور چقدر است ، حقیقتا مجموعه بسیار زیادی از عوامل بر طول عمر موتور خودرو تاثیر میگذارند. لذا گفتن یک عدد مشخصی کار دشواریست. حتی طول عمر موتور از یک برند به برند دیگر میتواند متفاوت باشد . اما معمولا انتظار میرود یک موتور ، عددی حدود 150 هزار تا 350 هزار مایل طول عمر داشته باشد . با این حال نحوه مراقبت از موتور تا حد زیادی میتواند تعیین کننده ماندگاری آن باشد .

تعویض به موقع روغن موتور عملکرد صحیح اگزوز و استفاده از فیلتر هوا پاکیزه میتواند طول عمر موتور را افزایش دهد. همچنین نیز نحوه رانندگی تاثیر مستقیمی بر سلامت خودرو دارد رانندگی در سرعت بالا ، شتابدهی مکرر و گنجاندن بار بیش از حد توان موتور در خودرو از عمر مفید موتور کاسته میشود.

تسمه تایم یکی دیگر از اجزای مهم و حیاتی در موتور خودرو محسوب میشود در حالت معمولی انتظار میرود تسمه تایم ، عددی بین 60 تا 100 هزار مایل طول عمر داشته باشد. این قطعه از جنس لاستیک بوده و به مرور زمان دچار فرسایش و پوسیدگی میشود . در صورت پارگی تسمه تایم ، این موضوع میتواند علاوه بر متوقف کردن حرکت خودرو باعث بروز خسارت جدی به موتور شود . بنابراین پیش از اتمام زمان پیش بینی شده برای تسمه تایم، لازم است نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.. نشانه هایی وجود دارد که حاکی از فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم است. خروج دود بیش از حد اگزوز، اولین نشانه فرا رسیدن زمان تعویض تسمه تایم محسوب میشود. از دیگر نشانه های فرسودگی تسمه تایم ، مشکل در استارت زدن و حرکت خودرو است . علاوه بر این ، به هم خوردن تنظیم دور موتور هم میتواند نشانه ای حاکی از خرابی تسمه تایم باشد و بایستی در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کرد.

تایر از دیگر قطعات خودرو است که در حفظ عملکرد خودرو و ایمنی سرنشینان نقش بسیار مهمی ایفا میکند. تایر ها باعث چسبندگی خودرو به جاده میشود و چنانچه تایر در زمان مناسب تعویض نشود میتواند در عملکرد ترمز اختلال ایجاد نماید . همچنین نیز امکان ترکیدن تایر فرسوده در هنگام رانندگی بسیار بالاست. معمولا طول عمر یک تایر حدود 10 سال است و با گذشت زمان ، حتی اگر لاستیک مورد استفاده قرار نگیرد به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی فرسوده شود. عواملی مانند آب و هوا ، عادات رانندگی ، وضعیت جاده و طراحی تایر ، همگی میتوانند در طول عمر تایر تاثیر گذار باشند.

فیلتر هوا در خودرو ، وظیفه جذب آلودگی های ورودی به موتور را برعهده دارد این قطعه مانند سایر قطعات برای عملکرد صحیح خودرو ضروریست. در صورت آلوده شدن فیلتر هوا میتوان آن را چندین بار تمیز کرد . اما این قطعه دارای طول عمر مشخصیست و بایستی تعویض شود به طور معمول ، عمر مفید فیلتر هوا چیزی در حدود 3 تا 5 هزار کیلومتر است و پس از گذشت این مدت بایستی به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بیش از حد به موتور ، آن را تعویض نمود . علاوه بر آسیب رسانی به موتور، فیلتر هوای آلوده میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

لنت ترمز از دیگر قطعات مهم در خودرو است که بایستی در زمان مناسب با لوازم یدکی جدید تعویض گردد لنت ترمز این امکان را ایجاد میکند که خودرو در زمان مورد انتظار متوقف خواهد شد . به طور طبیعی لنت خودرو بین 30 هزار تا 70 هزار مایل طول عمر دارد و پس از آن بایستی تعویض شود.

طول عمر لوازم یدکی خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 30 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
اهمیت خرید لوازم یدکی خودرو از یک فروشگاه اینترنتی
چنانچه برای خرید لوازم یدکی خودروتان وقت کافی ندارید و از طرفی نیز نگران اصل بودن آن هستید، خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر فروش لوازم یدکی بهترین گزینه پیش روی شماست.