ما را دنبال کنید
لنت ترمز بدون آزبست و فواید آن برای خودرو
اگر شما مالک خودرو هستید و رانندگی می کنید، در جریان تعویض لنت ترمز حتما نام آزبست و لنت ترمز  بدون آزبست زیاد به گوشتان خورده است

لنت ترمز ارگانیک یا بدون آزبست چیست؟

اگر شما مالک خودرو هستید و رانندگی می کنید، در جریان تعویض لنت ترمز حتما نام آزبست و لنت ترمز  بدون آزبست زیاد به گوشتان خورده است، ماده ای سمی که در گذشته در ساخت لنت های ترمز از آن استفاده میشد و با هربار ترمز گرفتن گرد ناشی از آن در هوا پخش شده و در نهایت آلودگی محیط زیست و ابتلا به سرطان شهرنشینان را در پی داشت.

لنت ترمز ارگانیک یا بدون آزبست

پس از این که دانشمندان سمی بودن آزبست را به اثبات رسانده و استفاده از آن از سوی سازمان بهداشت جهانی ممنوع اعلام شد تلاش های زیادی صورت گرفت تا آزبست به طور کامل از ساخت لنت ترمز حذف شده و مواد بی خطر جدیدی جایگزین آن شود. امروزه گفته میشود که در ساخت هیچ لنت ترمزی از آزبست استفاده نمیشود که البته این گفته دروغ است و در ساخت لنت ترمز های غیر استاندارد و ارزان قیمت هنوز هم از آزبست استفاده می شود. حالا شما حتما می پرسید که آزبست چیست و چرا از این ماده ی خطرناک استفاده میشد؟ امروز جایگزین آزبست در ساخت لنت ترمز چیست؟ و اصلا لنت ترمز بدون آزبست چه جور لنتی است؟ ما همه ی سوالات شما را در ادامه ی این مقاله ارزیابی کرده و به آن هاپاسخ خواهیم داد.

آزبست چیست؟

آزبست یا پنبه ی نسوز ( Asbestos) که زمین شناسان آن را پنبه ی کوهی یا کانی نامهربان هم می نامند در واقع یک کانی سیلیکاتی از ماگما است. ساده تر بگوییم، آزبست نوعی سنگ آذرین بیرونی است. به دلیل این که از سنگ آذرین بیرونی هستند در ساختارشان ترکیبات معدنی مثل منیزیوم و سلیسیم هم یافت می شود . دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت بالا و آتش در صنعت به عنوان مواد نسوز از آربست استفاده می شود. اگر نام پشم شیشه به گوش شما آشنا باشد باید بدانید که پشم شیشه درواقع همان آزبست است. به دلیل وجود سیلیسیم، منیزیوم و آهن در ساختار آزبست، در طبیعیت به رنگ های سفید ، آبی و قهوه ای یافت می شوند. از آن جایی که این ماده سرطان زا است استفاده از آن در اروپا و آمریکا کاملا ممنوع شده است. و این عدم استفاده از آزبست سرآغازی بود برای لنت ترمز بودن آزبست که تولید آن تحول بزرگی را در جهان ایجاد کرد.
خب حالا که فهمیدیم آزبست چیست و چرا در تولی لنت به کار گرفته می شد بریم ببینیم که این نوع لنت به چه شکلی تولید می شود. البته قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید لازم است حتما در مورد نحوه تولید لنت و وظیفه آن اطلاعات کاملی داشته باشید.  که در این جهت ما از شما دعوت می کنیم مقاله هر آنچه که باید در مورد لنت ترمز بدانیم را مطالعه نمایید.

لنت ترمز آزبست

آزبست یا پنبه ی نسوز برای سال ها ماده ی اصلی سازنده ی لنت ترمز و سیستم کلاچ و ترمز محسوب می شد چون هم اصطکاک خیلی بالایی داشت و هم به دلیل خاصیت نسوز بودن می توانست دماهای خیلی بالا را تحمل کند، درواقع باید گفت که الیاف آزبست در دمای 600 درجه فارنهایت رطوبت درون خود را که به آب کریستالی معروف است از دست می دهد و طبیعی است. که  هر قدر حرارت بالا تر رود این آب سریع تر تبخیر می شود. با از دست رفتن کامل این آب ،آزبست به گرد ریزی تبدیل می شود و این گرد در سطح بدنه ی لنت همراه دیگر مواد می سوزد و جدا می شود.  و این غبار جدا شده از لنت در هوا پراکنده شده و سپس در ریه ی جانداران اعم از انسان و حیوان رسوب می کند.
 درکل ترکیبات آزبست به گونه ای است که می تواند بدون این که از بین برود با ماده ی اشتعال زای دیگری مثل نفت بسوزد و گرد و دود سمی خود را آزاد کند.  در نتیجه باید تمامی افراد این مهم را در نظر بگیرند که در زمان خرید حتما لنت ترمز بدون آزبست را خریداری کنند.  در حال حاضر فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد این افتخار را دارد که لیستی از بهترین لنت ترمز بدون آزبست را به مشتریان ارائه می دهد. اگر شما نیز به دنبال خرید لنت ترمز بدون آزبست هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

       خرید لنت ترمز بدون آزبست         

خطرات لنت ترمز دارای آزبست

مسئله ی تاسف آور درباره ی آزبست این است که امروزه با وجود ممنوعیت استفاده از آن، بزرگترین صادر کنندگان این ماده همان کشور هایی هستند که از سال ها قبل استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده اند و بزرگ ترین خریداران نیز کشور های جهان سوم هستند که یا ماده ی جایگزین دیگری در دسترس ندارند یا مواد جایگزین  برایشان بسیار گران قیمت است.

علاوه بر این باید بدانید که استخراج پنبه ی نسوز بسیار راحت است و در نتیجه هزینه ی بسیار کمی هم دارد لذا بعضی از کشور ها مانند چین هنوز هم به تولید لنت ترمز با آزبست مشغول اند تا بتوانند با قیمت کمتر این لنت ها را به دیگر کشور های جهان سوم صادر کنند.

لنت ترمز بدون آزبست یا ارگانیک چیست؟

لنت ترمز بدون آزبست که به لنت های آلی و غیر آزبستی هم معروفند از مواد طبیعی غیر فلزی مثل شیشه و رزین یا کولار ساخته میشوند. این لنت ها بسیار نرم و بی صدا کار میکنند اما  به دلیل همین نرم بودن طول عمر کمتری دارند و در برابر اصطکاک زود از  بین  میروند و به سرعت ساییده میشوند به همین دلیل برای استفاده در مسیر های پر تردد و شلوغ شهری مناسب نیستند اما برای ماشین آلات سنگین صنعتی بهترین گزینه محسوب میشوند. نکته ی منفی درباره ی این لنت ها این است که نسبت به سایر انواع دیگر لنت ها گرد و غبار بیشتری تولید میکنند و باعث آلودگی ادوات چرخ ها میشوند. این نوع لنت ها برای رانندگی در حرارت بالا مناسب نیستند و در دمای بالا عملکردشان ضعیف می شود به همین دلیل استفاده از این نوع لنت در خودرو های مسابقه ای توصیه نمیشود.اما با وجود ویژگی های منفی که درباره ی لنت های ارگانیک گفته شد باید بگوییم که در مجموع، حذف آزبست از این لنت ها نه تنها از کیفیتشان نکاسته بلکه باعث عملکرد مناسب تر و مطلوب تر نیز شده است.

 اگر دوست دارید بدانید که لنت اتوموبیل شما از نوع بدون آزبست یا همان ارگانیک است یا خیر کافی است که یک آزمایش ساده به کمک آهن ربا انجام دهید، به این صورت که یک آهن ربای کوچک را به لنت ترمزتان نزدیک کنید. اگر آهن ربا جذب لنتتان نشده و به آن واکنش نشان ندهد به این معنا است که لنت ترمز شما از نوع ارگانیک و بدون آزبست است.

نقاط ضعف و نقاط قوت لنت ارگانیک

نقاط قوت:

       لنت ترمز بدون آزبست بدون این که گرمای زیادی تولید کنند اصطکاک بوجود می آورند.

       اصلا سر و صدا ندارند و بر روتورهای ترمز فشار زیادی وارد نمیکنند.

       هزینه ی مناسبی دارند و از سایر لنت ترمز ها ارزان تر هستند.

       در سرما عملکرد خیلی خوبی دارند.

نقاط ضعف:

1-عملکرد ضعیف در دمای حرارت بالا

2-ایجاد گرد و غبار

3-عمر کوتاه

دلایل حذف آزبست و ساخت لنت ترمز ارگانیک

علاوه بر آلوده کردن محیط زیست و سرطان زا بودن دلیل دیگری هم برای حذف آزبست از لنت ترمز وجود داشت که  در نهایت به تولید لنت ترمز بدون آزبست انجامید. علت این بود که  لنت ترمز های ساخته شده از پنبه ی نسوز  بسته به سرعت و شرایط آب و هوایی عملکرد های گونانی از خود نشان میدادند که بارز ترین این مشکلات قفل شدن پدال ترمز و ایجاد لرزش در هنگام ترمز گیری بود.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 

لنت ترمز بدون آزبست و فواید آن برای خودرو
بازرگانی راد, تیم محتوا 23 اردیبهشت 1400
این پست را به اشتراک بگذار
ورود | ثبت نام افزودن نظر
مهم ترین عامل تاثیر گذار بر روی قیمت لنت ترمز
قیمت لنت ترمز به عوامل مختلفی وابسته است اما مهم ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت، نوع، جنس و همین طور برند لنت ترمز است. که شما در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.