ما را دنبال کنید
بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو
کاهش شتاب خودرو دلایل بسیاری دارد برخی از این دلایل کلی بوده و نباید به آسانی از آن گذشت و برخی دیگر نیز به راحتی قابل حل میباشد و هزینه آنچنانی ندارد.

بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو


همه ما دوست داریم خودرویی داشته باشیم که همیشه سرحال باشد و هرآن که خواستیم بتوانیم شتاب کافی از آن بگیریم اما گاهی اوقات حس میکنیم ماشین شتاب مطلوبی نداشته و در حین حرکت متوجه کندی یا سنگینی عملکرد آن میشویم . در اینجا سوال پیش میآید که کاهش شتاب خودرو به چه علت است و چه عاملی باعث میشود ماشین چابکی خود را از دست دهد؟ در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو میپردازیم .... تا انتها همراهمان باشید.

دلایل کاهش شتاب خودرو

عوامل کاهش شتاب خودرو 



شاید برای شما نیز پیش آمده است که هنگامی پدال گاز را فشار میدهید خودروتان سرعت و شتاب همیشگی را نداشته و فقط گاز میخورد در این حالت میگوییم که خودروتان تنبل شده است. تنبلی خودرو به علت اشکالات فنی رخ داده که در زیر به بررسی عوامل کاهش شتاب خودرو میپردازیم ...


خرابی یا کثیف شدن فیلتر هوا 


از دلایل کاهش شتاب خودرو ، کثیفی فیلتر هوا میباشد چنانچه تنفس عادی خودرو مختل و مجاری تنفسی آن مسدود یا خراب شود دچار مشکلات زیادی خواهد شد . فیلتر هوا از اجزای اصلی سیستم تنفسی خودرو بوده و یقینا از تجهیزاتیست که درستی عملکرد آن مستلزم عملکرد صحیح موتور میباشد.


ایجاد اختلال در مسیر اگزوز خودرو 


همانطور که مجرای ورودی هوا اهمیت بسیاری داشته، محل خروج هوا از موتور نیز تاثیر زیادی بر عملکرد موتور دارد . اگزوز مجرای خروجی هوا موتور میباشد . امکان دارد به هر دلیلی در این مجرا گرفتگی ایجاد شود و باعث کاهش شتاب خودرو شود. به همین علت بایستی مسیر لوله های اگزوز و کاتالیست آن به خوبی بررسی شود . هر گونه خراشیدگی و زنگ زدگی نیز میتواند این مسیر را مختل کند.


کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست 


گازهای تولید شده در نتیجه احتراقی که در موتور خودرو رخ داده میشود ، بایستی به نحو احسنت و بطور کامل تخلیه شود تا موتور به عملکرد نرمال خود ادامه دهد. در مسیر خروج این دود ها قطعه ای تحت عنوان کاتالیست تعبیه شده که مانع ورود گازهای سمی به محیط اطراف گردد. حال چنانچه کاتالیست مسدود، کثیف یا خراب شود مانع خروج گازهای تولیدی ، چه سمی و چه غیر سمی شده و به عبارت دیگر تنفس خودرو مختل شده و این مسئله نیز منجر به کاهش راندمان موتور خودرو شده و عملکرد خود را در کاهش شتاب خودرو نشان میدهد.


آلودگی در حسگر جریان هوا 


حسگر جریان هوا وظیفه دارد حجم هوای ورودی به سیستم تزریق سوخت را بررسی کنند و اطلاعات را نیز به کامپیوتر موتور انتقال دهند. پس از آن کامپیوتر نسبت مناسب ترکیب هوا و سوخت را تنظیم میکند . لازم به ذکر است آلوده شدن این حسگر ها با گذشت زمان منجر به کاهش کارآیی آن میشود و باعث میشود اطلاعات اشتباه به کامپیوتر ارسال گردد. بدین جهت چنانچه با کاهش شتاب خودرو مواجه شدید این امکان را در نظر بگیرید که اطلاعات به درستی از حسگر به کامپیوتر منتقل نشده که در این صورت چراغ Check Engine روشن میشود.


شل شدن سیم گاز 


از نشانه های علل های کاهش شتاب خودرو میتوان به شل شدن سیم گاز اشاره کرد. سیم گاز خودرو به صورت مستقیم به درچه ورود هوا متصل میباشد. در نتیجه هر چه بیشتر گاز دهید طبیعتا هوای بیشتری وارد سیلندر خواهد شد اما شل شدن سیم گاز منجر میشود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی به درون سیلندر راه نیابد لذا در فقدان هوای کافی طبیعی است که احتراق موتور قدرت قبلی را نداشته باشد.


نشتی در خط انتقال سوخت 


ایجاد نشتی در خط انتقال سوخت ، منجر به تخلیه مقدار زیادی از سوخت میشود که منجر به عدم تامین سوخت مایحتاج انژکتور ها میشود. این مشکل نتنها به عملکرد و کاهش شتاب خودرو اثر میگذارد بلکه وضعیت خطرناکی برای سرنشینان خودرو ایجاد میکند در صورت حس شدن بوی بنزین درون خودرو و مشاهده لکه های نشتی بنزین زیر آن، خودرو بایستی در اولین فرصت بازرسی و تعمیر شود.


ایجاد مشکل در شمع و وایر شمع های خودرویی 


شمع و وایر شمع خودرو از دیگر قطعاتیست که به طور مستقیم به احتراق خودرو مربوط میشود و چنانچه در آن ها مشکل به وجود آید خودرو از تنظیم خارج شده  به درستی کار نمی کند . فراموش نکنید شمع ها عامل جرقه زنی و ایجاد احتراق میباشند چنانچه یکی از شمع ها به علت کثیفی و خوردگی ، دیگر جرقه زنی قبلی را نداشته و سبب کاهش شتاب خودرو میشود.


خرابی مافلر ( صدا خفه کن ) 


مافلر یا همان صدا خفه کن با گذشت زمان پیر و فرسوده میشود و نباید دیگر انتظار داشت عملکرد روز اول را هم اکنون نیز داشته باشد . اغلب مافلر بعد از چند سال زنگ زده و بخاطر تجمع ذرات دوده ، به آن صورت که بایستی عمل کند ، عمل نکرده و سبب کارکرد نامطلوب موتور خواهد شد . نتیجتا سبب کاهش شتاب خودرو میشود.


استفاده از اندازه نامناسب رینگ و لاستیک 


برخی افراد جهت زیباتر کردن خودرو خود از رینگ ها و لاستیک هایی استفاده میکنند که مناسب اندازه خودرو آن ها نبوده، فراموش نکنید هر خودرویی رینگ و لاستیک مناسب خود را دارد و اصولا افرادی که میخواهند ظاهر زیبای خود را حفظ کنند لاستیک پهن تری برای خودرو خود انتخاب میکنند این امر باعث ایجاد نیرو اصطکاک بیشتر میشود و از شتاب خودرو میکاهد.


مشکل در انژکتور 


در گذر زمان ، انژکتور نیز مانند هر قطعه دیگری عملکرد مطلوب روزهای سخت را نداشته لذا سوخت کافی به سیلندر تزریق نمیگردد . عدم تزریق کافی سوخت ، سبب به هم خوردن تعادل میان سوخت و هوا شده و در پایان موتور از عملکرد موتور انتظار فاصله گرفته و منجر به کاهش شتاب خودرو میشود.


خرابی سوپاپ های موتور 


وجود آثار آلودگی و ذرات اضافه و خوردگی روی سوپاپ ها میتواند در مرحله تراکم مخلوط سوخت و هوا منجر به از دست رفتن بخشی از آن شود . در این حالت سوپاپ ها به خوبی سرجای خود ( خروجی و ورودی سیلندرها ) قرار نگرفته و با بالا آمدن پیستون ها به منظور ایجاد تراکم قسمتی از ترکیبات سوخت و هوا به یکی از مجرا های مکش یا تخلیه رانده میشود . نتیجتا قدرت انفجار کاهش یافته و باعث افت توان موتور و کاهش شتاب خودروتان میشود.

بررسی دلایل کاهش شتاب خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 30 بهمن 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
پولیش زدن ماشین | نکات مهم در انتخاب نوع پولیش
چنانچه بر روی بدنه خودرو شما خط و خش ایجاد شده شما میتوانید با پولیش زدن اتومبیلتان آن را برطرف کرده و بدنه خودرو را براق تر نمایید