ما را دنبال کنید
همه چیز در مورد نشانه های خرابی دینام خودرو
در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد به نشانه های خرابی دینام خودرو و بررسی علل آن میپردازیم ... با ما همراه باشید .

نشانه های خرابی دینام خودرو



در این مقاله از قسمت آی تی بازرگانی راد به نشانه های خرابی دینام خودرو و بررسی علل آن میپردازیم ... با ما همراه باشید .

همه چیز درباره دینام خودرو و نشانه های خرابی دینام خودرو


معرفی مختصر در مورد دینام خودرو 


دینام خودرو نقش مهمی در عملکرد هر وسیله نقلیه بنزینی بازی می‌کند. اساساً دینام از طریق القای مکانیکی شاخه میل‌لنگ، چرخان موتور را به برق تبدیل می‌کند و سیم‌های داخل دینام یک میدان مغناطیسی را قطع می‌کنند، این به‌نوبه خود باعث ایجاد جریان الکتریکی می‌شود. این جریان برای تأمین لوازم جانبی اتومبیل شما استفاده می‌شود که می‌تواند از چراغ‌های جلو گرفته تا بالابرهای الکترو هیدرولیکی موجود در یک برف‌پاک‌کن باشد.

دینام همچنین باتری را کاملاً شارژ نگه‌داشته و تأمین‌کننده انرژی موردنیاز برای راه‌اندازی خودرو است. ازآنجاکه دینام به سیستم‌های دیگر وسیله نقلیه متصل است (و برای آن‌ها حیاتی است)، هرگونه مشکل اتوماتیک مکانیکی می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و در تشخیص مشکلات اتومبیل تأثیر بگذارد.

هنگام رانندگی سوسوزدن چراغ‌های جلو ، یا صدای عجیب‌وغریب را تجربه می‌کنید ، احتمال اینکه فقط یک دینام خراب باشد وجود دارد هنگامی‌که شروع به خرابی می‌کند، می‌تواند یک اثر دومینو از مشکلات الکتریکی ایجاد کند که درنهایت می‌تواند باعث خرابی شود.

چگونه دینام  اتومبیل خود را تست کنید؟ 

کاپوت ماشین را بازکنید و موتور را روشن کنید. هنگام روشن بودن موتور، کابل منفی را از روی باتری جدا کنید. اگر وسیله نقلیه صدا دهد یا متوقف شود ، دینام احتمالاً باید تعمیر یا تعویض شود.

ایا دینام‌ها ناگهان خراب می‌شوند؟

هنگامی‌که دینام خودرو شروع به خرابی می‌کند، قبل از خراب شدن کامل اتومبیل باعث ایجاد مشکلات الکتریکی متعددی می‌شود. همان‌طور که گفته شد، یک دینام ممکن است طول بکشد تا خراب شود یا می‌تواند به‌طور ناگهانی متوقف شود. معمولاً مردم صدای سنگ‌زنی را که از یک دینام بد خارج می‌شود تشخیص می‌دهند و قبل از اینکه کاملاً خراب شود آن را ثابت می‌کنند.

چه اتفاقی می‌افتد دینام هنگام رانندگی متوقف می‌شود؟

اگر دینام هنگام رانندگی خراب شود ماشین به‌تدریج قدرت خود را از دست می‌دهد و متوجه خواهید شد که چراغ جلو کمی قبل از قطع برق  و از خاموش شدن خودرو کم‌نور می‌شوند.

صدای دینام بد چگونه است؟ 

صدای سنگ‌زنی یا غر زدن نشانه‌ای کاملاً مشهود از یک دینام بد است. حتی صدای جغجغه‌ای کوچک که از موتور می‌آید می‌تواند نشان‌دهنده خرابی دینام شما باشد. بیشتر صداها از دینام ناشی از شل بودن یاتاقان است.

بیشتر بخوانید :  ارزان ترین قیمت خرید دینام خودرو

 از کجا می‌دانید که دینام خراب دارید؟

در اینجا علامت‌هایی  وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید و نشان از «خرابی دینام» است.

1. چراغ نشانگر

کاملاً احتمال دارد که وسیله نقلیه شما به یک چراغ نشانگر هشداردهنده در داشبورد با عنوان "ALT" یا "GEN" مجهز باشد. این اغلب اولین شاخص بد بودن دینام است. این شاخص را نادیده نگیرید ، حتی اگر علائم دیگری را تجربه نکردید. برای تشخیص وسیله نقلیه را به یک متخصص خودرو معتبر برسانید.


2. چراغ‌های جلو کم‌نور هستند یا سوسو می‌زنند

سوسوزدن یا چراغ‌های جلوی کم‌نور سیگنال مهمی هستند مبنی بر اینکه دینام شما به‌درستی کار نمی‌کند. دینام برق را به چراغ‌های جلو تأمین می‌کند، بنابراین سوسوزدن معمولاً به معنای تلاش دینام برای انجام آن است. 
 

3. سایر خرابی‌های برق

وقتی دینام خراب می‌شود ، سیستم‌های دیگری که از دینام تغذیه می‌شوند ممکن است شروع به کار کنند. این موارد می‌تواند شامل شیشه‌های برقی ، قفل‌های برقی ، چراغ داشبورد ، تهویه مطبوع ، حتی رادیوی اتومبیل شما باشد. موارد دیگر ممکن است باعث این خرابی‌ها شود ، اما ارزش دارد که آن را به یک سرویس معتبر تعمیر خودکار برسانید تا بررسی شود.


4. صداهای عجیب‌وغریب

به نظر می‌رسد این‌یک علامت مبهم است. به‌هرحال، بسیاری از موارد می‌توانند باعث ایجاد صداهای غیرمعمول در ماشین شوند. بااین‌حال، گاهی اوقات خرابی دینام می‌تواند باعث ازکارافتادن برخی از یاتاقان‌ها در موتور شود و باعث ایجاد جغجغه‌های غیرمعمول شود. دینام ممکن است مقصر باشد ، خصوصاً اگر با برخی دیگر از علائم ذکرشده همراه باشد.


5- اتومبیل دفع می‌کند یا درراه اندازی مشکل دارد.

ماشین شما فقط با بنزین کار نمی‌کند. همچنین با برق‌کار می‌کند (حتی اگر یکی از آن وسایل نقلیه هیبریدی نباشد). دینام برق را به شمع‌هایی که باعث سوختن بنزین در موتور شما می‌شود، می‌دهد. هنگامی‌که دینام از کار می‌افتد ، ممکن است در شمع‌ها برق کافی برای زنده نگه‌داشتن موتور وجود نداشته باشد  که باعث می‌شود هنگام کار،  بدون دلیل متوقف شود یا درراه اندازی دچار مشکل شود. این علامت را نادیده بگیرید و درنهایت ماشین شما اصلاً روشن نمی‌شود.


6. باتری می‌میرد

بدیهی است که باتری‌ها بعضی‌اوقات خودبه‌خود خراب می‌شوند - اما یک دینام بد باعث می‌شود که باتری تخلیه شود زیرا در شارژ مجدد آن شارژ نمی‌شود. اگر باتری شما خراب است در هنگام تعویض باتری از دینام بررسی کنید تا دوباره تکرار نشود. مشکل فوری معمولاً از بین رفتن باتری است ، اما باید بپرسید "چرا از بین رفته است؟"

هنگامی‌که دینام شروع به خراب شدن می‌کند - یا کاملاً خراب می‌شود - باتری ماشین شروع به شل شدن می‌کند تا اینکه با دریافت مداوم نیروی الکتریکی از دینام ، به‌عنوان یک خازن برای سیستم عمل کند. بااین‌حال ، حتی بهترین باتری اتومبیل نیز سرانجام کم می‌شود و شمارا در جاده یا بدتر از آن در کنار جاده گیر می‌اندازد. باتری‌های ماشین برای استفاده طولانی‌مدت از انرژی طراحی نشده‌اند.

آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که وسایل نقلیه انرژی الکتریکی کافی را برای وسیله نقلیه شما فراهم می‌کنند تا با نیروگرفتن موتور استارت با افزایش قدرت و چرخاندن شروع به کار کند. به‌عبارت‌دیگر ، یک دینام بد می‌تواند با از بین بردن باتری اتومبیل شما توجه شمارا جلب کند ، حتی اگر مشکلی در باتری نبود تشخیص باتری خاموش در مقابل دینام خاموش نسبتاً آسان است.

نگران نباشید ماشین خود را روشن کرده و کابل‌های جامپر را در اسرع وقت بردارید. سپس صبر کنید اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند ، ماشین به‌زودی دوباره از کار می‌افتد و شما مشکل را مشخص کرده‌اید. بااین‌حال ، اگر ماشین کار کند و به کار خود ادامه دهد ، مشکل احتمالی باتری است
 

7- اتصالات شل و شکسته 

برق دینام از طریق کابل‌های بزرگ و سیم‌های کوچک‌تر عبور می‌کند. هرگونه مشکل در سیم‌ها ، کابل‌ها یا اتصالات در هر دو طرف می‌تواند باعث کاهش یا متوقف شدن جریان برق شود. گاهی اوقات، علامت این مسئله ممکن است چراغ‌های روشن‌تر باشد ، زیرا دینام انرژی بیشتری برای غلبه بر مقاومت در برابر سیم ضعیف یا اتصال خراب یا شل تولید می‌کند.

این علامت معمولاً با بوی سیم گرم نیز همراه است. مقاومت بیشتر در داخل سیم باعث ایجاد گرما می‌شود ، شبیه روشی که مشعل الکتریکی روی اجاق‌گاز با مقاومت در برابر جریان برق گرم می‌شود.

این سری بررسی‌ها سیستم شارژ به تشخیص وضعیت کلی سیستم خودرو شما کمک می‌کند زمانی با مشکل دینام و  سیم کشی مواجه شدید منبع مشکل را پیدا کنید.

-         اگر چراغ روشنگر خاموش و روشن شد این کار را انجام دهید:

موتور را روشن کرده و از ترمزهای اضطراری استفاده کنید. جعبه‌دنده را در حالت خنثی (دستی) یا در پارک (اتوماتیک) قرار دهید.

-         یک ولت‌متر را از طریق ترمینال‌های باتری وصل کنید:

هنگام مشاهده صفحه‌نمایش ولت‌متر، سیم‌های پشت دینام باتری و تنظیم‌کننده ولتاژ از راه دور (در صورت وجود) را تکان دهید. به‌جای استفاده از ولت‌متر می‌توانید به دستیار خود اجازه دهید تا چراغ نشانگر را روی صفحه ابزار تماشا کند تا ببیند هنگام لرزش سیم‌ها و اتصالات مختلف خاموش می‌شود یا خیر. با خاموش شدن چراغ در اتصال یا کابل مشکلی دارید.

-         صدای دینام را بررسی کنید.

-         شارژ کم یا شارژ زیاد را بررسی کنید.

   نشتی ولتاژ متناوب را بررسی کنید دینام ها از دیودها برای اصلاح جریان متناوب تولیدشده توسط دینام در جریان مستقیم استفاده می‌کنند. هنگامی‌که یک یا چند دیود خراب شود یا سیم‌پیچ استاتور از کار بیفتد، دینام می‌تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، نشت ولتاژ ACمی‌تواند باعث کم شدن نور و تخلیه برق باتری شود. معمولاً با اندازه‌گیری ولتاژ ACدر دینام می‌توانید این نشت را تشخیص دهید

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله، امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد و به اندازه کافی موفق شده باشیم نشانه های خرابی یک دینام اتومبیل را برای شما سروران گرامی بازگو کنیم . برای انجام یک خرید خوب و مطمئن، میتوانید به وبسایت  شرکت بازرگانی راد مراجعه نموده و از محصولات ما که دارای بهترین کیفیت و نازلترین قیمت استفاده نمایید.


منبع : گروه آی تی بازرگانی راد

همه چیز در مورد نشانه های خرابی دینام خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 27 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
تعویض لنت عقب پراید | نکات مهم و زمان تعویض
در این مقاله شما را با سیستم ترمزی که در محور عقب پراید به کار رفته است، آشنا خواهیم کرد و خواهید دید که چگونه می توان دست به تعویض لنت عقب پراید زد.