ما را دنبال کنید
چراغ خطر خودرو | همه چیز در مورد چراغ خطر خودرویی
چراغ های خطر خودرویی در واقع همان چراغ های عقبی خودرو به رنگ قرمز میباشند که در هنگام ترمز گرفتن ، روشن میشوند در این مقاله از گروه آی تی وبسایت بازرگانی راد به بررسی اجمالی این چراغ های خودرویی میپردازیم تا انتها همراهمان باشید.

چراغ خطر | نکات مهم در مورد چراغ خطر خودرویی


چراغ خطر خودرویی در واقع همان چراغ های عقبی خودروها میباشند که در هنگام ترمز گرفتن روشن میشوند. این چراغ ها غالبا به نام های مختلفی مانند چراغ اضطراری ، فلاشر هشدار خطر و یا همان چراغ خطر نامیده میشوند. این چراغ ها به رنگ قرمز میباشند و همانطور که از نامشان پیداست برای اعلام خطر و آگاهی رانندگان در خودرویشان نصب میگردد تولید کنندگان معتبر این چراغ ها ، انواع آن را با کیفیت های متفاوت طراحی نموده و روانه بازار ، جهت فروش کرده اند.

سوال اینجاست که تابحال فکر کرده اید که چرا چراغ های عقب ، قرمز هستند و طراحی انواع چراغ های خطر خودروها چگونه میباشند و چرا مدل های آن با هم تفاوت دارند و تاریخچه ساخت انواع چراغ خطر در اتومبیل ها به چه زمانی برمیگردد؟

در این مقاله از گروه آی تی وبسایت بازرگانی راد به بررسی اجمالی این چراغ های خودرویی میپردازیم در آخر متوجه خواهید شد که چقدر این چراغ ها در ایمنی رانندگی اهمیت دارند و از کجا میتوان آن ها را خریداری کرد... تا انتها همراهمان باشید.

چراغ خطر اسپرت

نگاهی اجمالی بر تاریخچه چراغ های خطر خودرویی


چراغ های اصلی خودروها ، اوایل دهه 1800 به رنگ های سفید و یا زرد روشن بودند ، برخی خودروهای ابتدایی در قسمت جلو دارای تعدادی فانوس روشن بودند تا راننده در شب بتواند جاده را بهتر ببیند ، با این حال خودروسازان در فکر این بودند که چگونه میتوانند چراغ هایی در عقب  خودرو نصب کنند تا آن قسمت نیز نور کافی داشته باشند؟ همچنین در فکر این موضوع بودند که چه رنگی برای این چراغ ها بهتر است؟

همین سوالات باعث شد مهندسان با الهام گرفتن از برخی وسایل نقلیه مانند قطار ها ، چراغ خطر خودرو را ابداع نمایند.


چراغ خطر خودرو چیست؟


چراغ های خطر چراغ های کوچکی هستند که صرفا برای تزئین خودرو بکار نمیرود بلکه مفهوم خاصی را در رانندگی میرساند در واقع فلاشرها چراغ هایی میباشند که بر روی خودرو نصب شده و به صورت متناوب روشن خاموش میشوند تا به رانندگانی که در جاده حضور دارند اعلام نمایند که موقعیت خطرناکی وجود دارد. سایر رانندگان با دیدن این هشدار تمهیدات لازم را اندیشیده و با کم کردن سرعت و حفظ فاصله ایمنی از خودروهای جلویی، به شکلی ایمن از موقعیت خطر عبور نمایند. این چراغ های خودرویی کاربرد های زیادی دارند. مانند قرار گرفتن خودرو در نور کم ، هوای مه آلود، هوای تاریک و ...


رنگ چراغ خطر خودرویی


در مورد رنگ چراغ خطر قوانین خاصی وجود دارد که همه رانندگان ملزم به رعایت آن میباشند و در صورت سرپیچی، تخلف محسوب شده و برحسب قانون با رانندگان خاطی برخورد خواهد شد . در آیین نامه رانندگی ایران، رنگ چراغ خطر در قسمت عقب ،زرد و قرمز است که برای استفاده صحیح از آن باید بدانیم چه موقع از این چراغ ها استفاده کنیم.

رنگ قرمز بیان گر خطر است


چراغ خطر خودرویی

مفهوم قرمز، به معنای "* توقف *" از قدیم الایام با نشانه هایی از خطر همراه بوده . همچنین قرمز به معنای مکان هاییست که نباید به آن جا وارد شد و نشانگر رفتار هاییست که نباید انجام داد. در مواقع ضروری و هشدار و خطر ، رنگ قرمز به راحتی تشخیص داده میشود. 


نکات مهمی که باید در مورد چراغ خطر خودرو بدانید : 


همانطور که میدانید چراغ های خطر خودرویی، چراغ های قرمز پشت خودرو هستند که هنگامی که چراغ های جلو روشن میشوند ، این چراغ ها نیز روشن خواهند شد. در هنگام توقف خودرو نیز ، چراغ های عقب از حالت قرمز کم نور هنگام حرکت خودرو ، به رنگ قرمز تند و روشن در می آید.

*** محل قرار گیری چراغ های خطر خودرویی

چراغ های عقب خودرو ، در انتهای عقب خودرو قرار داشته و روبه عقب قرار گرفته اند. برخی چراغ های عقبی دارای موادی بازتاب کننده در داخل خود میباشند که به تقویت نور ، کمک شایانی میکند. این طراحی بی نظیر، به آن ها کمک میکنند تا  بزرگتر و روشن تر به نظر برسند.


 *** چراغ های خطر خودرویی چگونه کار میکنند؟

هنگامی که چراغ های جلویی خودرو روشن میشوند، چراغ خطر خودرو نیز روشن میشود بدین ترتیب راننده نگرانی بابت روشن شدن چراغ های عقب نخواهد داشت . چراغ های عقبی به همان سوئیچ متصل میشوند که چراغ های جلویی را روشن کرده و باعث میشود به راحتی کار کنند. چنانچه خودرو شما چراغ اتوماتیک داشته باشد ، هنگام روشن بودن وسیله نقلیه تان ، چراغ عقب به طور خودکار روشن میشود. چنانچه برای روشن کردن چراغ های خودروتان از یک سوئیچ استفاده میکنید ، با روشن شدن سوئیچ ، چراغ های عقب نیز روشن میشوند. علاوه بر این چراغ های عقب مستقیما به باتری با سیم متصل میشود.


*** انواع چراغ خطر

در مدل های مختلف خودرو ، چراغ خطر خودرو نیز متفاوت است . چراغ های LED در حال تبدیل شدن به گزینه پرطرفدار و محبوب جهت استفاده برای چراغ های عقب خودرویی میباشند. چراغ های LED مقدار کمتری انرژی مصرف کرده و ماندگاری بیشتری نسبت به چراغ های قدیمی تر دارند. چراغ های هالوژن نیز متداول ترین نوع منبع نوری در اتومبیل ها میباشند که در بیشتر وسایل نقلیه به صورت استاندارد نصب میشوند. چراغ های زنون نیز نوع سوم منبع نوری برای چراغ های عقبی خودرو میباشند که به نسبت سایر چراغ ها روشن تر و قوی تر بوده و شدت بیشتری دارند.


*** جنبه ایمنی چراغ های خطر خودرویی

چراغ خطر خودرویی جنبه ایمنی را فراهم میکند. آن ها حقیقتا مرز عقب خودرو را بهتر نمایان کرده و به سایر رانندگان کمک میکنند که فاصله ایمنی و استاندارد خود را با خودروهای جلویی تنظیم کرده و به سایر وسایل نقلیه نیز اجازه میدهد که در شرایط نامناسب جوی مانند مه و برف و باران را به راحتی تشخیص دهند.


هشدار های چراغ خطر خودرو به راننده


این نکته را فراموش نکنید و همیشه به خاطر داشته باشید که استفاده از چراغ های خطر خودرویی فقط در موارد اضطراری و اجتناب ناپذیر بایستی انجام گیرد . معنای این عبارت اینست که شما مجاز نیستید در مواقع زیر پا گذاشتن قانون و انجام خلاف از این چراغ استفاده نمایید. به عنوان مثال هنگامی که راننده ای در مسیری در حال رانندگی در خلاف جهت است ، استفاده کردن از فلاشر جهت آگاه سازی سایر راننده ها مجاز نیست. نکته دیگر که نباید فراموش کنید ، چراغ های خطر خودرویی، راهکاری برای اعلام خطر و هشدار به سایر رانندگان میباشند  و استفاده طولانی مدت از آن ها به هیچ وجه مجاز نیست در زیر برای شما عزیزان موارد استفاده صحیح از چراغ خطر آمده است.


در هنگام تصادف

در هنگام وقوع تصادف برای شما میتوانید چراغ خطر خود را روشن نموده و تا سایر رانندگان از وضعیت شما آگاه شوند و از سرعت خود بکاهند.


در هنگام خرابی خودروتان

در صورت ایجاد هر گونه نقص فنی برای اتومبیلتان ، آن را به امن ترین نقطه جاده برده و چراغ های خطر را روشن نمایید.


در هنگام اتمام بنزین

در صورت بروز همچنین شرایطی ، به کمک چراغ خطر ، سایر رانندگان را از این وضعیت مطلع کرد.


در هنگام تعویض لاستیک

در صورت پنچر شدن لاستیک خودرو و نیاز به تعویض آن، خودروتان را در نقطه مناسبی پارک نموده و با روشن کردن چراغ های خطر سایر رانندگان را از این وضعیت آگاه سازید . توجه به این موضوع به ویژه در هنگام شب و هنگامی که دید کافی وجود نداد ، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.


در هنگام سنگین شدن ناگهانی ترافیک

در چنین شرایطی جهت اطلاع به اتومبیل های پشت سر ، با استفاده از چراغ خطر میتوان آن ها را آگاه کرد تا از سرعت خود بکاهند.


در هنگام کاهش ناگهانی سرعت

گاهی وقوع شرایطی ناگهانی مانند ظاهر شدن یک مانع وسط جاده یا شکسته شدن درختان یا حوادثی از این قبیل میتوانند باعث ترمز های ناگهانی شوند. در چنین شرایطی در صورت استفاده به موقع از چراغ های خطر ؛ رانندگان پشت سر را از این وضعیت آگاه کرده تا سرعت خود را بکاهند و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمایند.

در چه شرایطی نباید از چراغ های خطر استفاده کرد؟


چراغ های هشدار دهنده کاربرد های تعریف شده ای دارند و استفاده از آن ها در شرایط دیگر باعث سردرگمی رانندگان میشود.به طور کلی میتوان گفت استفاده از چراغ خطر در هنگام حرکت صحیح نبوده مگر در موارد خاص و استثنائی نظیر ترافیک های سنگین جاده ای ، که میتوان از فلاشرها برای هشدار به سایر استفاده نمود.


*** هوای طولانی

بیشتر افراد با تصور این که بکارگیری از چراغ های خطر خودرویی در هوای طوفانی منجر به هشدار به سایر رانندگان میشود و امنیت رانندگی را افزایش میدهد. در بروز چنین شرایطی فلاشر های خود را روشن کنید. بایستی توجه داشت که عملکرد اصلی چراغ های خطر در هشدار به سایر خودروهاییست که از وضعیت بحرانی و خطر مطلع نیستند. لذا در شرایط طوفانی و پایین آمدن دید رانندگی ، همه رانندگان نیز در این وضعیت قرار دارند پس نیازی به هشدار به آن ها نیست . حتی استفاده از فلاشر هم منجر حواس پرتی بقیه میشود و بنابراین نباید در این وضعیت از چراغ های خطر استفاده نمود.



*** پارک کردن در اماکن غیر مجاز 

همانطور که گفته شد استفاده از چراغ خطر ، منوط به شرایط اضطراریست و در غیر این صورت کاربرد آن مجاز نبوده . گاهی افراد با زیر پا گذاشتن قانون و پارک کردن خودرو در اماکن غیر مجاز اقدام به استفاده از فلاشر میکند . در چنین شرایطی با تصور این که میتوانند با آگاه کردن دیگران ، خودرو خود را در محلی نامناسب پارک کنند ، اقدام به استفاده از چراغ خطر مینمایند. در صورتی که این عمل مجاز نیست .


*** حمل با جرثقیل 

اگر به هر دلیلی خودرویی در حال حمل به وسیله جرثقیل باشد نباید از چراغ های خطر استفاده کرد . در این شرایط استفاده از آن ها در صورتی مجاز است ، جرثقیل به همراه خودرو در حال تردد در بزرگراه یا مسیر های دو بانده میباشند.

سخن پایانی 

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله فوق از قسمت آی تی گروه بازرگانی راد امیدواریم برای شما سروران مفید واقع شده باشد و به اندازه کافی توانسته باشیم اهمیت استفاده از چراغ خطر را برای شما بازگو نماییم ... چنانچه چراغ های خطر خودرو به هر دلیلی سوخت یا معیوب شد حتما بدون معطلی آن را تعویض نمایید . چراغ های عقب نقش بسیار مهمی در خودرو شما دارد . چراغ های عقب انواع مختلفی داشته که بسته به خودروتان ، میتوانید خریداری نمایید.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

چراغ خطر خودرو | همه چیز در مورد چراغ خطر خودرویی
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 07 آذر 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
راهنمای خرید انواع جلو پنجره های خودرویی
گروه آی تی بازرگانی راد ، تمامی نکات مهم و کاربردی که در هنگام خرید جلو پنجره خودرو بایستی به آن توجه کنید را در اختیار شما قرار میدهد ... تا انتها همراه باشید .