ما را دنبال کنید
راهنمای خرید لنت ترمز
لنت ترمز از مهم ترین اجزا در هر اتومبیلی است که وظیفه اش کاهش سرعت و متوقف کردن اتومبیل و حفظ ایمنی راننده و سرنشینان است. بنابراین لازم است است با آگاهی کافی خرید لنت ترمز  را انجام دهیم.

راهنمای خرید لنت ترمز

هر خودرویی برای این که بتواند با امنیت کامل ترمز گرفته و در همان لحظه متوقف شود علاوه بر سیستم ترمز نیاز به یک لنت ترمز با کیفیت هم دارد. لنت ترمز از مهم ترین اجزا در هر اتومبیلی است که وظیفه اش کاهش سرعت و متوقف کردن اتومبیل و حفظ ایمنی راننده و سرنشینان است. اگر اخبار روز را دنبال کنید می بینید که سالانه هزاران تصادف جاده ای رخ داده و هزاران نفر جان خود را از دست می دهند. و یا دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند که در خیلی از موارد عملکرد نادرست لنت ترمز مسبب چنین حوادث ناگواری است.

تجربه ی کارشناسان بر این است که برای جلوگیری از بروز تصادفات سنگین که به دلیل نقص در لنت ترمز حادث می شوند، لنت باید بیش از ده برابر نیرو موتور را برای توقف اتومبیل در حال حرکت داشته باشد، پس می بینیم که کیفیت و توانایی یک لنت در سیستم ترمز تا چه اندازه حیاتی است. بنابراین ما در این مقاله  تحت عنوان راهنمای خرید لنت ترمز  سعی داریم تا شما را با مهم ترین قطعه ی ماشینتان یعنی لنت ترمز آشنا کرده و در خرید آن راهنماییتان کنیم.

راهنمای خرید لنت ترمز

انواع لنت ترمز چیست و کدام یک برای خودروی من مناسب تر است؟

در گذشته اکثر سازنده ها در ساخت لنت ترمز از ماده ای به نام آزبست استفاده می کردند ( آزبست همان پنبه نسوز است) اما پس از مدتی دانشمندان با انجام آزمایش های گوناگون پی بردند که آزبست خطر ابتلای انسان به سرطان را افزایش می دهد بنابراین استفاده از آزبست برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست از طرف سازمان بهداشت جهانی ممنوع اعلام شد. اما سازندگان خیلی زود راه حل های دیگری را جایگزین آزبست کرده و لنت های باکیفیت دیگری وارد بازار شدند. این لنت ها انواع گوناگونی دارند اما مواد تشکیل دهنده ی اکثرشان شامل الیاف، پر کننده ها و رزین است.

در ادامه جهت راهنمایی جهت خرید لنت ترمز ضمن معرفی انواع مدل ها به شما می گوییم که خرید کدام یکی برای  چه خودروی مناسب تر است.

    لنت ارگانیک

لنت های ارگانیک  به این علت ارگانیک یا  NAOکه در ساختشان از مواد طبیعی مثل کربن، فایبرگلس، الیاف آرامید و کولار به جای فلز ( مثل الیاف مس) استفاده شده و به محیط زیست صدمه ای نمی رسانند. استفاده از مواد طبیعی در ساخت این لنت ها باعث شده که لنت های ارگانیک به عنوان نرم ترین لنت های موجود در بازار محبوب شوند. این لنت ها نسبت به سایر لنت ها ارزان تر و البته کم دوام تر هستند. خرید لنت ترمز ارگانیک برای مالکانی مناسب است که اهل تردد های شهری و رانندگی در مسافت های طولانی نیستند.

    لنت نیمه متالیک

پر مصرف ترین لنت در میان  سایر لنت ترمز های را باید لنت های نیمه متالیک دانست. بخش عمده ای از اجزای این لنت ها از فلزاتی مثل آهن و استیل ساخته می شود. و به همین دلیل نسبت به لنت های ارگانیک انتقال حرارت را بهتر انجام می دهند و در نتیجه سیستم ترمز خنک تر می ماند که از جوش آوردن روغن ترمز و ایجاد بوی نامطبوع و از کار افتادن لنت جلوگیری می شود. طول عمر این لنت ها نیز کمی بیشتر از لنت های ارگانیک است. اما به همان نسبت هم از لنت های ارگانیک گران تر هستند. خرید لنت ترمز نیمه متالیک برای خودروهای سواری معمولی و ترددهای روزانه شهری و همچنین خودروهای نیمه سنگین باری مثل وانت ها پیشنهاد می شود.

    لنت های کم متال

این لنت ها همانطور که از نامشان می توان حدس زد در ساختشان از درصدی فلز استفاده می شود. در واقع این لنت ها حدود 20% فلز دارند که این فلز معمولا یا آهن است یا مس و حدود 80% باقی مانده همان مواد تشکیل دهنده ی لنت های ارگانیک است. این لنت ها بسیار قدرتمند و پر توان هستند و در ترمزگیری عملکردی عالی دارند. اما اشکالشان این است که سر و صدا و گرد و خاک خیلی زیادی تولید می کنند. که همین مساله باعث کاهش طول عمرشان می شود.

    لنت سرامیکی

اگر بخواهیم خیلی خلاصه این لنت ها را معرفی کنیم باید بگوییم که کم صدا ترین، با دوام ترین، کم حجم ترین و البته گران ترین مدل لنت ها، لنت ترمز های سرامیکی هستند. در ساخت این لنت ها در اغلب موارد از مواد سرامیکی و مواد ارگانیک استفاده می شود. اما گاهی هم در ساخت آن ها برای انتقال حرارت بهتر از ذرات برنج و مس هم استفاده می شود. این لنت ها گرد و غبار خیلی کمی تولید می کنند و به همین دلیل هم  طول عمر بالایی دارند. به دلیل قیمت گزافی که دارند از این نوع لنت تنها در خودروهای لوکس استفاده می شود.

توصیه های برای خرید لنت ترمز

شاید شما بپرسید که از میان هزاران برند لنت موجود در بازار کدام یک را باید انتخاب کرد؟ از کجا باید بدانیم لنتی که انتخاب کرده ام برای اتومبیل من مناسب است؟ برای این سوالات ما چند راهکار ساده پیشنهاد می کنیم که به راحتی شما را در خرید لنت ترمز راهنمایی می کند:

    تناسب لنت و خودرو:

لنت ترمز باید با خودروی شما تناسب داشته باشد و حتما پیش از خرید لنت ترمز سال ساخت و مدل اتومبیلتان را با مدل لنت تطبیق دهید. علاوه بر این باید در نظر بگیرید که از میان لنت های معرفی شده در بالا کدام یک استاندارد اتومبیل شما است. به عنوان مثال اگر ماشین به طور استاندارد لنت نیمه متالیک دارد بهتر است بعد از تمام شدن شما هم از لنت نیمه متالیک استفاده کنید.

    کیفیت لنت ترمز:

جنس مرغوب و با کیفیت بخرید و گول قیمت ارزان برخی از لنت های موجود در بازار را نخورید. اغلب لنت های بی کیفیت موجود در بازار نسبت به سایر لنت ها قیمت خیلی کمتری دارند اما پس از گذشت چند روز در هنگام ترمز گیری صدای گوش خراشی ایجاد کرده یا به اصطلاح، لنت شیشه (شیشه کردن لنت ترمز) می شود و شما ناچار به پرداخت هزینه ای دوباره برای خرید مجدد لنت می شوید.

    محل و برند خرید لنت ترمز

در صورتی که می خواهید لنت ترمز خود را در تعمیرگاه تعویض کنید حتما قبل از دست به کار شدن تعمیرکار از او بپرسید برند لنتی که میخواد نصب کند چیست. همچنین حتما شخصا به فروشگاه قطعات یدکی بروید و لنت با کیفیتی را انتخاب کنید. اگر در مورد برندهای معتبر در بازار اطلاعات لازم را ندارید می توانید به مقاله بهترین برندهای لنت ترمز را در سایت نگین تجارت راد مطالعه و با آگاهی بیشتری خرید کنید.

علاوه بر این فروشگاه بازرگانی راد لیستی از بهترین برندهای لنت عرضه شده در کشور را تهیه کرده است که شما می توانید به مراجعه به لینک زیر، لنت مورد نظر خود را با نازلترین قیمت خریداری کنید.

لیست لنت های باکیفیت فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد  

    دما و محیط زندگی

یک لنت خوب باید در دمای خیلی بالا و خیلی پایین هم کارکرد مناسبی داشته باشد با این همه پیش از خرید لنت ترمز  بروشور لنت مورد نظر خود را مورد مطالعه قرار دهید. برخی از برند ها برای دماهای معمولی ساخته شده و برخی دیگر تحمل رطوبت و خیس شدن را نداشته و برخی در سرما کار نمی کنند. به عنوان مثال اگر لنت مورد نظر شما برای کار کردن در حرارت بالا ساخته نشده باشد اما شما در جنوب کشور زندگی می کنید در فصل تابستان امکان بریده شدن و ترمز نگرفتن لنت زیاد است.

زمان خرید لنت ترمز جدید

خرید لنت ترمز در فواصل زمانی معینی انجام می شود. اگر لنت دیر تر از زمان معین تعویض شده و تمام بشود می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد و زودتر از این موعد هم بی فایده است. برخی از لنت ترمز های جدید تر مجهز به سنسور هستند که قبل از تمام شدن برای تعویض به شما آلارم می دهند. اما با این حال همه لنت ها دارای علائم یکسانی هستند که نشان می دهد زمان تعویض فرا رسیده و لنت رو به اتمام است. این علائم عبارتند از:

لرزش پدال: لرزش پدال اولین نشانه ی اخطار است. اگر با هر بار فشردن پدال ترمز در زیر پایتان احساس لرزش می کنید باید بدانید که زمان خرید لنت ترمز جدید است.

صدای گوش خراش: اگر هنگام ترمز گرفتن صدای غیر طبیعی و گوش خراشی به گوشتان رسید باید بدانید که لنت ترمز به طور کامل از بین رفته و بلافاصله باید به تعویض آن ها اقدام کنید.

تمایل فرمان به جهتی خاص: از دیگر علائم زمان تعویض این است که فرمان از کنترل خارج میشود و با هر بار ترمز گرفتن فرمان به سمت خاصی تمایل پیدا می کند.

علائم دیگری که باعث می شود لنت ترمز جدیدی را خریداری کنیم به شرح زیر هستند:

  • پایین آمدن روغن ترمز

  • کاهش قدرت ترمزگیری

  • صدای جیرجیر مانند پدال

  • روشن شدن چراغ لنت

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

بازرگانی راد, حسین میخک 30 March, 2021
Share this post
Sign in to leave a comment
ساده ترین راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز
راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز به رانندگان کمک می کند با تشخیص زمان مناسب تعویض لنت ها رانندگی ایمن و مطمئن را تجربه کنند . تعویض به موقع لنت ها و در نتیجه عملکرد درست و به موقع ترمز ها از آن جهت اهمیت بسیار بالایی دارد که در حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودرو یک سیستم بسیار حیاتی است.