ما را دنبال کنید
علل بالا رفتن آمپر آب خودرو و جوش آوردن آن
داغ کردن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن آن از جمله مشکلاتیست که اغلب رانندگان با آن روبرو هستند.

    بالارفتن آمپر آب خودرو و جوش آوردن آن

    داغ کردن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن آن از جمله مشکلاتیست که اغلب رانندگان با آن روبرو هستند. این مشکل علی الخصوص در فصول گرم سال که کولر خودرو روشن میشود بیشتر احساس میشود.  اغلب رانندگان نیز دوست دارند بدانند که دمای نرمال کارکرد موتور خودرو چقدر است؟ چنانچه شما نیز به دنبال پاسخ این سوال هستید تا انتها همراه باشید ...

    بالارفتن آمپر آب خودرو و جوش آوردن آن


    دمای نرمال خورو چقدر است؟


    چک کردن آمپر آب خودرو هنگام روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو محدوده دما عادی موتور را به شما نمایش میدهد، بدین جهت ابتدا کولر را خاموش کرده و از اتومبیل خود پیاده شوید.  فن خودرو را در نظر گرفته و با روشن شدن آن میزان آمپر دما را کنترل کنید  ، سپس به محض توقف چرخش فن ها ، موقعیت آمپر را بررسی کرده ، این محدوده ، بازه نرمال دمای اتومبیل شما میباشد.


    لازم به ذکر است بدانید که ممکن است در سرپایینی ها عقربه آمپر خودرو از این محدوده پایین تر بیاید یا در سربالایی ها و زمان روشن شدن کولر خودرو عقربه کمی بالاتر از این بازه را نمایش دهد.

    دلایل بالا رفتن آب خودرو


    دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین



    1 ) قفل کردن ترموستات ماشین


    چنانچه رادیاتور خودرو سرد ، اما آمپر آب بالا باشد احتمالا ترموستات قفل کرده است.


    2) خرابی واتر پمپ

    چنانچه ترموستات خودرو سالم باشد و با تعویض ترموستات مشکل همچنان باقی بماند ، واتر پمپ خودرو خراب شده است.




    3 )  وجود هوا در سیستم خنک کننده 

    وجود هوا در رادیاتور ماشین مانع گردش صحیح مایع خنک کننده شده و نتیجتا آمپر آب اتومبیل را بالا میبرد.




    4 ) واشر و سرسیلندر 

    کاهش سریع آب رادیاتور ، بسختی روشن شدن اتومبیل در هنگام صبح و سفتی شیلنگ های رادیاتور هنگام بالا بودن دما موتور همگی نشانه های وجود اشکال در سرسیلندر ها و واشرها هست. تشخیص این مشکل نیازمند مهارت بالایی میباشد و بایستی آن را به یک فرد متخصص بسپارید.




    وجود مواد زائد در رادیاتور خودرو 



    مواد زائد در رادیاتور خودرو

    کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد در داخل آن از جمله عواملیست که مانع گردش آسان آب در سیستم خنک کننده خودرو میشود برای تمیز کردن رادیاتور نیز ابتدا بایستی آن از ماشین جدا کرد و پیشنهاد میشود این اقدام را به یک مکانیک بسپارید .


    دلایل بالارفتن آمپر آب در هنگام استفاده از کولر 


    گاهی ممکن است هنگامی که کولر خودرو را روشن میکنید آمپر آب سریعا بالا رفته و چنانچه این مشکل ادامه دار باشد منجر به جوش آوردن خودرو و ایجاد مشکل برای شما میشود ... این امر میتواند شامل چندین دلیل باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره میکنیم :

     1 ) یکی از عمده ترین دلایل آن سوختن واشر سرسیلندر میباشد که در این صورت بایستی از سالم بودن سرسیلندرها اطمینان حاصل نمود.

    2 ) چنانچه سرسیلندر ها سالم باشد بایستی رادیاتور و فن خودرو را بررسی کرد.
     
    اگر مشکل از رادیاتور باشد به احتمال زیاد کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی شده و نهایتا موجب میشود دمای آب بالا برود ... در این صورت بایستی رادیاتور باز شود و تمیز گردد اگر مشکل نیز از فن خودرو بود ، میتوان به راحتی مشکل آن را با تعویض فن و یا رفع ایراد آن برطرف نمود.

    نکته :


    نکته قابل توجه که بایستی به آن دقت کرد این است که هنگامی که خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است نباید کولر خودروتان را روشن کنید بلکه هنگامی که خودرو متوقف است و یا در حال حرکت میباشد کلاچ را گرفته و بعدا کولر را روشن نمایید ، دلیل آن تحت فشار قرار دادن عملکرد موتور خودرو میباشد.


    جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب


    رعایت موارد زیر به مقدار قابل توجهی از بالارفتن آب خودرو و خرابی قطعات سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری میکند :

    چک کردن میزان آب رادیاتور ماشین

    اطمینان یافتن از عملکرد صحیح رادیاتور

    بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور

    اطمینان یافتن از پر بودن گاز کولر اتومبیل

    اطمینان یافتن از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور

    هواگیری سیستم خنک کننده و پره های رادیاتور

    اطمینان از پر بودن گاز کولر اتومبیل

    همچنین لوازم یدکی اصل و با کیفیت بالا ، سلامت خودرو و سیستم خنک کننده  آن را تا حد زیادی افزایش میدهد شما با خرید لوازم یدکی اورجینال و با کیفیت از وبسایت بازرگانی راد ضمن اطمینان خاطر از کیفیت محصولات ، میتوانید از تنوع گسترده محصولات ، ضمانت قیمت مناسب و ارسال سریع به اقصی نقاط ایران بهره مند شوید.


    هنگام جوش آوردن خودرو بایستی چکار کرد؟


    چنانچه آمپر آب خودرو از محدوده نرمال بالا رفته و با روشن شدن فن رادیاتور ، مقدار آن پایین نیامد توصیه میشود موارد زیر را به ترتیب انجام دهید :

    1 ) ابتدا خودرو خود را متوقف کنید و کاپوت خودرو را بالا بزنید تا دمای محیط اطراف موتور کاهش یابد.

    2 ) اکیدا توصیه میشود به هیچ وجه درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط را باز نکنید زیرا به دلیل گرما موتور و افزایش دمای آب سیستم خنک کننده تحت فشار بالایی است و خطر سوختگی ناشی از پاشیدن آب را به همراه دارد .

    3 ) عملکرد فن ها را بررسی کرده و در صورتی که فن ها خاموش است با روشن کردن کولر و بالا بردن دور آن ، فن ها را وارد مدار نمایید . چنانچه با روشن نمودن کولر نیز فن ها روشن نشدند ، مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید . ( به هیچ وجه آب را بر روی بدنه موتور داغ نریزید زیرا موجب آسیب دیدن سرسیلندر ها و قطعات داخلی آن میشود. )

    4 ) در فن های مکانیکی که نیرو خود را از موتور دریافت میکند بایستی از سلامت تسمه
    پروانه مطمئن شوید در فن های الکتریکی ، خرابی سنسور دما یا رله فن نیز میتواند از دلایل کار نکردن آن ها باشد.

    5 ) اگر فن ها کار کنند و ولی آمپر آب اتومبیل پایین نیاید احتمال کم بودن آب رادیاتور وجود دارد در این صورت ابتدا خودرو را خاموش کرده و هر چند ثانیه در حدی که اتومبیل روشن نشود یک تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن رینگ پیستون ها به دیواره سیلندرها شوید. این اقدام را تا خنک شدن دمای موتور ادامه داده و سپس درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب رادیاتور ، مقداری به آن اضافه نمایید.


    علت بالا نیامدن آمپر آب خودرو 


    در برخی مواقع با بالا نرفتن آمپر آب خودرو تا دمای متوسط و ایده آل، مشکلاتی را به همراه می آورد . یکی از این مشکلات ، گرم نکردن بخاری در زمستان است و یا امکان دارد در عملکرد خودرو مشکلاتی ایجاد نماید.

    در زیر به بررسی عواملی را که موجب این مشکل میشوند را مورد بررسی قرار میدهیم :


    علت بالا نرفتن آمپر آب خودرو

    بررسی وضعیت گرمای بخاری


    اولین اقدامی که بایستی انجام داد بررسی بخاری خودرو میباشد که از تولید هوای گرم بخاری اطمینان پیدا میکنید پس از اطمینان از هوای گرم بخاری ، چنانچه دمای آمپر آب مجددا پایین باشد دو حالت امکان دارد رخ دهد :

    در حالت اول : فشنگی آب خراب شده و در این صورت دمای آب در داشبورد صحیح نمایش داده نمیشود.

    در حالت دوم : گردش آب در موتور و رادیاتور جریان نداشته باشد که پرخطر است.

    در روش بعدی که حالت خطرناکی دارد ، میتواند خرابی دلایل مختلفی داشته باشه مانند خرابی واتر پمپ ، عدم عبور هوا به آب خودرو ، عدم جریان آب در مسیر خود ، دما بالای بخشی از آب و دما پایین پخش دیگری از آب ، ایجاد رسوب و عوامل دیگر که در این صورت هر چه سریعتر بایستی به تعمیرکار مراجعه شود تا از آسیب های وارده به موتور خودرو جلوگیری شود.


    بررسی کردن وضعیت ترموستات خودرو


    از روش های بررسی خرابی ترموستات ، کار کردن فن رادیاتور هنگام خنک بودن خودرو است که نشان میدهد ترموستات دچار مشکل شده و بایستی تعویض شود .


    بررسی کردن وضعیت ECU در اتومبیل های مدرن 


    امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، کامپیوتر یا ECU خودرو کنترل کننده دمای موتور است که در صورت خرابی کامپیوتر خودرو ، این مشکل ایجاد شده که بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

    نتیجه گیری : 


    ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق از گروه سئو وبسایت بازرگانی راد ، امیدوارم برای شما کاربران عزیز مفید واقع شده باشد. همانطور که گفته شد عموامل مختلفی میتواند باعث جوش آوردن خودرو شود و بیشتر رانندگان نیز در فصول گرم سال با این معضل روبرو هستند . شما با مطالعه این مطلب به عواملی که باعث بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن خودرو میشود ، پی بردید و با دانستن این مطالب ، میتوانید در بروز چنین مشکلاتی پیشگیری نمایید .

    به طور خلاصه وار میتوان گفت بایستی هرچند وقت یکبار میزان مایع داخل آب رادیاتور بازبینی شود و چنانچه از سطح استاندارد خود پایین تر باشد این مشکل را رفع کرده تا نتیجه آن جوش آوردن خودرو نباشد . همانطور که در بالا گفته شد از دیگر علت های جوش آوردن خودرو ، سالم نبودن تسمه موتور است و که پیشنهاد میشود هر چند وقت یکبار از تعمیرکار خود درخواست بررسی نمایید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

    نکته دیگر ، بایستی از درستی فن خنک کننده ، کثیف نبودن رادیاتور آب که منجر به گرفتگی شیارهای آن یا خرابی ترموستات که جزو مهمترین دلایل که منجر به جوش آوردن خودرو میشود مطمئن شوید . بنابراین بهتر است در حفظ سالم بودن این قطعات کوشا باشید و هر چند وقت یکبار از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

    جوش آوردن خودرو ، معمولا در روز های گرم سال دیده میشود و دلیل آن روشن بودن کولر خودرو میباشد که میتواند دمای موتور خودرو را بالا برده و منجر به جوش آوردن خودرو شود ... پس در فصول گرم مراقب عواملی که منجر به جوش آوردن خودروتان میشود ، باشید.

    منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 
    علل بالا رفتن آمپر آب خودرو و جوش آوردن آن
    بازرگانی راد, پرستو پورموسی 29 آبان 1400
    این پست را به اشتراک بگذار
    ورود | ثبت نام افزودن نظر
    علت خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف
    ما در  این مقاله از گروه آی تی بازرگانی راد به بررسی عواملی که باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو ختم شوند میپردازیم ... تا انتها همراه باشید