ما را دنبال کنید
تعویض لنت عقب پراید
در این مقاله شما را با سیستم ترمزی که در محور عقب پراید به کار رفته است، آشنا خواهیم کرد و خواهید دید که چگونه می توان دست به تعویض لنت عقب پراید زد.

تعویض لنت عقب پراید

به دلیل تفاوت سیستم ترمز محور عقب با محور جلو در پراید، تعویض لنت های آن نیز متفاوت خواهد بود که ما در این مقاله از گروه سئو بازرگانی راد شما را با سیستم ترمزی که در محور عقب پراید به کار رفته است، آشنا خواهیم کرد و خواهید دید که چگونه می توان دست به تعویض لنت عقب پراید زد.
تعویض لنت عقب پراید

انواع سیستم های ترمز

قبل از آشنایی با نحوه ی تعویض لنت عقب پراید لازم است بدانیم که، دو نوع سیستم ترمز وجود دارد: ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای.

ترمز کاسه ای وسیله ای برای ترمز است که معمولاً در ترمزهای عقب اکثر اتومبیل های شهری و سدان ها ( مانند پراید) دیده می شود.

نحوه کار به این صورت است: هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید ، روغن ترمز در سیستم ترمز پراکنده می شود و چهار لنت ترمز را با آسترهایی فعال می کند که خود توسط سیلندرهای دو چرخ از هم دور می شوند . این باعث ایجاد اصطکاک در داخل کاسه می شود؛ توجه داشته باشید که ترمز کاسه ای نسبت به سیستم ترمز دیسک، نسبت به گرما حساسیت بیشتری دارد. در رانندگی اسپرت و تهاجمی، ترمزهای کاسه ای بسیار کمتر کار می کنند و مقاومت ترمز در آن ها کمتر است.

در ادامه خواهید فهمید که چگونه سیستم ترمز کاسه ای به وسیله نقلیه شما اجازه می دهد سرعت خودرو خود را کم کند یا متوقف کند. همچنین شما باید بدانید که چه موقع به تعویض لنت عقب پراید اقدام کنید.

کاسه ترمز چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست ، ترمز کاسه ای از یک کاسه چرخان تشکیل شده است . این سیستم شامل دو لنت ترمز کاملاً یکپارچه است در درون آن است . هنگام ترمز ، لنت های ترمز به داخل کاسه ی ترمز فشار می آورند. در نتیجه اصطکاک ایجاد شده باعث ترمز مطلوب می شود.

برای مطالعه بیشتر : تعویض لنت جلو پراید 

نقش کاسه (درام) ترمز چیست؟

سیستم ترمز کاسه ای: ترمز کاسه ای اغلب برای ترمزهای عقب قسمت بزرگی از سدان ها و اتومبیل های شهری یافت می شود. تحت فشار روغن ترمز ، چهار فک مجهز به آستر توسط دو سیلندر چرخ که از آن تشکیل شده است، جدا می شوند. این عمل باعث ایجاد اصطکاک در داخل کاسه می شود. اگر ترمزهای عقب از کار بیفتند، ماشین در ترمز گرفتن مشکل پیدا می کند یا به راحتی نمی تواند متوقف شود. بهتر است توجه داشته باشید که آشنایی با این بخش های ترمز در تعویض لنت عقب پراید نقش مهمی دارد.

علاوه بر این ، بازرسی از سیستم محصور شده دشوار است . از بیرون به سادگی نمی توان وضعیت داخل درام های ترمز را تعیین کرد.

مشکل اصلی سیستم ترمز کاسه ای، عدم توانایی آن در هدایت مناسب گرمای تولید شده توسط اصطکاک است. مانور ترمز طولانی مدت یا توقف اضطراری با سرعت زیاد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد کاسه ی ترمز شود. بالا رفتن حرارت و گرما باعث اختلال در اصطکاک بین کفش ترمز و داخل درام می شود و باعث  کاهش اثر ترمز بین 50٪ تا 100٪ می شود.

ترمزکاسه ای قسمت بسیار مهمی از وسیله نقلیه شما است زیرا این سیستم یک از قسمت های مهم خودرو است كه به شما اجازه می دهد تا وسیله ی نقلیه خود را كند یا متوقف كند. ما به شما توصیه می کنیم از نگهداری آنها مراقبت کنید زیرا ایمنی شما و خودرو شما به آن بستگی دارد.

چه زمانی به تعویض لنت عقب پراید اقدام کنید ؟
لنت عقب پراید

سیستم ترمز کاسه ای یکی از مواردی است که در معاینه فنی بررسی می شود. لنت ترمز های کاسه ای مانند پراید بین 80 تا 140 هزار کیلومتر طول عمر دارند. فراتر از این حد ، شما باید آن ها را عوض کنید.

همچنین توصیه می شود گرد و غبار تولید شده توسط لنت های عقب را بعد از طی مسافت 60 هزار کیلومتر از بین ببرید.

همچنین توجه داشته باشید که روغن ترمز به طور متوسط ​​دو سال دوام می آورد. البته زمان دقیق تعویض لنت عقب پراید را خود شما باید با توجه به شرایط رانندگی و جاده های محل تردد خود تعیین کنید

علائم تعویض لنت ترمز

چندین علائم شاهد فرسودگی یا غیرطبیعی بودن سیستم ترمز هستند. اگر به هر یک از پدیده های زیر برخوردید ، سیستم ترمز عقب خودرو خود را بررسی کنید:

·        تکان دادن در پدال ترمز احساس می شود.

·        صداهای مختلف شنیده می شود.در این حالت ، ممکن است در تریم مشکلی وجود داشته باشد (شما می توانید آن را با مشاهده چراغ هشدار یا لنت های ترمز بررسی کنید) ، ترمز بسته به نوع خودرو متفاوت است. این صدا نیز می تواند به معنای نشت روغن ترمز باشد. که جایگزینی روغن ترمز در آن صورت باید انجام شود.

·        بازی بیش از حد در دسته ترمز دستی: هنگام برداشتن درام (فراتر از 6 درجه ، زمان تمیز کردن درام و کفش است).

·        روفرشی بیش از حد پوشیده شده است.

·        وقتی آسترهای ترمز به سیلندر چرخ چسبیدند.

·        فنرهای برگشتی معیوب هستند.

·        بیضی شکل شدن درام.

·        ضخامت لنت های ترمز شما احتمالاً خیلی نازک است و به زودی باید تعویض شوند.

نحوه ی تعویض لنت عقب پراید

در اینجا نحوه ی تعویض لنت عقب پراید در 22 مرحله را شرح خواهیم داد:
لنت عقب پراید

1-چرخ را بردارید.

2-درپوش فلزی را که در مرکز درام ثابت شده است، بردارید. بهتر است آن را با یک پیچ گوشتی بردارید. به آرامی با چکش ضربه بزنید تا از آن خارج شود. مراقب باشید آسیب نبیند زیرا این درپوش به ندرت همراه با لنت ترمز عقب عرضه می شود.

3-مهره اصلی را شل کنید. مهره اصلی را با استفاده از سوکت شش ضلعی شل کنید.

4-یک کاسه ی ترمز را بیرون بیاورید. ترمز دستی را آزاد کنید تا کاسه به خودی خود خارج شود. در صورت سایش شدید کاسه ی دیگر ، دو پیچ گوشتی را وارد کنید که به عنوان اهرم های موثر عمل کنند و درام را شل کنید. در اینجا می توانیم ببینیم که درام نیاز به تعویض یا اصلاح مجدد دارد.

5- محل درام ترمز: مکان همه عناصر را علامت گذاری کنید ، در صورت لزوم عکس فوری بگیرید تا بتوانید همه چیز را به همان ترتیب اولیه در کنار هم قرار دهید.

6- گیره های نگهدارنده را بردارید. گیره های نگهدارنده واقع در فک را بردارید. برای این کار از دم باریک استفاده کنید و سپس یک چهارم دور بچرخانید.

۷. در این مرحله از تعویض لنت عقب پراید، لنت ترمز خود را آماده کنید: کفش ترمز خود را آماده کنید و همیشه ترجیح دهید لنت ترمز "از قبل مونتاژ شده" را بخرید زیرا قرار دادن آن در درام آسان تر است.

8- فنرها را با استفاده از انبر بیرون بیاورید. با کشیدن فک ها می توانید همه چیز را یک باره بیرون بیاورید.

9- کابل ترمز دستی را بردارید. فنری را که کابل را احاطه کرده است با استفاده از انبردست باز کرده تا سیم را از محل خود خارج کنید.

10- سیستم ترمز ها را تمیز کنید: یک سطل را در زیر قرار دهید و کاملاً با تمیز کننده ترمز تمیز کنید.

11- لنت ترمز عقب پراید را جای گذاری کنید.

12- کابل ترمز را با حلال تمیز کنید و سپس کابل ترمز را جدا کنید.

13- اتصال هیدرولیکی را بردارید: با باز کردن مهره ، اتصال هیدرولیکی واقع در پشت تکیه گاه را بردارید.

14- سیلندر چرخ ، اتصالات آن نیز در قسمت عقب کاسه قرار دارد را بردارید. این اتصالات توسط 2 پیچ و مهره پشتیبانی می شود.

15- سیلندرهای چرخ را جایگذاری کنید.

16- دوباره  قطعات مونتاژ شده را با تمیز کننده ترمز ، تمیز کنید.

17- بنابراین سیلندر چرخ جدید را تعویض کنید و اتصال هیدرولیکی را تا آنجا که ممکن است با دست وصل کنید و توپی خود را ترجیحا روغن کاری کنید.

19- قطعات را بر روی تکیه گاه ثابت کرده و گیره های ثابت را قرار دهید و آنها را یک چهارم بچرخانید. انگشت خود را پشت آن بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

20- در آخر ، بررسی کنید که همه مهره ها و پیچ و مهره های دیگر محکم باشد و دیگر قسمت دیگری نماند.

21-کاسه را دوباره جمع کنید و کاملا تمیز کنید.

22- و در آخرین مرحله ی تعویض لنت عقب پراید، چرخ را دوباره در جای خود قرار دهید

ضمن تشکر و قدردانی از مطالعه مقاله، امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد و به اندازه کافی موفق شده باشیم نکات مهم در مورد تعویض لنت عقب خودرو پراید را برای شما سروران گرامی بازگو کرده باشیم . برای انجام یک خرید خوب و مطمئن، میتوانید به وبسایت  شرکت بازرگانی راد مراجعه نموده و از محصولات ما که دارای بهترین کیفیت و نازلترین قیمت استفاده نمایید.


منبع : گروه آی تی بازرگانی راد

تعویض لنت عقب پراید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 16 September, 2021
Share this post
Sign in to leave a comment
تعویض لنت جلوی پراید
لنت ترمز قسمت مهمی از سیستم ترمز خودرو است. در حین کارکرد ماشین و سیستم ترمز آن، پوشش لنت ها بر اثر اصطکاک، فرسوده می شود (ساییده می شود)، در نتیجه لازم است به طور دوره ای لنت های ترمز تعویض شوند