ما را دنبال کنید
علت لرزش دنده خودرو
علت لرزش دنده خودرو چیست؟ سوالیست که امکان دارد برای هر راننده ای اتفاق بیفتد در این مقاله میخواهیم به بررسی این سوال بپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید .

      لرزش دنده خودرو 

      شاید برای شما اتفاق افتاده که در حال رانندگی متوجه لرزش دنده خودرو شدید ، ممکن است ابتدا این لرزش ها بسیار جزئی و نا محسوس باشد و چندان برایتان آزار دهنده نباشد. اما مطمئنا بعد از مدتی این لرزش ها افزایش یافته و مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. ما در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی دلایل لرزش دنده خودرو میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.


      علت لرزش دنده خودرو


      علت لرزش دنده خودرو 


      در ادامه این مقاله به شما کاربران عزیز دلایل لرزش دنده خودرو را شرح خواهیم داد :

              لرزش دنده موتور به علت مشکل در دسته موتور 

      دسته موتور جزو مهمترین قطعات در حفظ تعادل خودرو میباشد و وظیفه حفظ وزن خودرو را بر عهده دارد . لذا دور از انتظار نیست وجود اشکال یا شکستگی در دسته موتور، منجر به لرزش دنده خودرو و در حالت کلی لرزش موتور شود. بسته به این موضوع که اتومبیل شما محرک جلو باشد یا عقب ، تعداد دسته موتور متفاوت بوده و لذا شکستگی هریک از آن ها علائم خاص خود را دارد اما در حالت کلی صدای تلق تلق در هنگام عبور از دست اندازها ، نشانه خرابی دسته موتور میباشد. سعی کنید به صورت منظم دسته موتور ها را بررسی نموده تا از شکستگی آن پیشگیری شود.

      هنگامی که برای یکی از دسته ها مشکلی پیش بیاید ، به صورت معمول منجر به لرزش موتور و سیستم های متصل به آن میشود که یکی از این قطعات ، گیربکس میباشد که جدای مشکلات دیگری که برای این بخش پیش میآید ، این لرزش به دنده خودرو منتقل میشود و بدین صورت این مشکل منجر به لرزش خودرو میشود.

               

                کیفیت پایین واسکازین 

      لرزش دنده خودرو به علت پایین بودن کیفیت واسکازین یا همان روغن گیربکس است.کیفیت مناسب روغن گیربکس ، منجر به کارکرد روان گیربکس  و کاهش سر و صدا و کاهش درجه حرارت گیربکس میشود. چنانچه کیفیت واسکازین پایین باشد یا مقدار آن کافی نباشد منجر به لرزش دنده خودرو میشود. بهترین راه حل پیشگیری از این امر، تعویض به موقع روغن گیربکس میباشد که بسته به نوع روغن ، گیربکس اتومبیل و شرایط آب و هوایی متفاوت است اما در حالت کلی همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین هم بایستی تعویض شود.

             

               خرابی پلوس 

      پلوس وظیفه انتقال نیرو موتور خودرو به چرخ ها را برعهده دارد شکستگی یا خرابی این قطعه در سرعت های پایین میتواند منجر به لرزش خودرو شود. لازم به ذکر است شکستگی در فنرهای داخل پلوس ، منجر به لرزش دنده در سرعت های خاص میشود. از دلایل خرابی پلوس میتوان به پارگی گردگیر پلوس | سفت نبودن پیچ های سرپلوس و عدم استفاده صحیح  از دنده خودرو میتوان اشاره کرد. صدای تق تق از چرخ ها بیانگر خرابی پلوس است. برای آن که متوجه شوید کدام سمت مشکل دارد فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید و اگر صدای تق تق آمد یعنی پلوس آن سمت مشکل دارد.

             

               لرزش دنده خودرو به علت کیفیت پایین ساخت و مونتاژ

      کیفیت پایین ساخت و مونتاژ از دیگر عواملیست که منجر به لرزش دنده خودرو میشود که این موضوع در خودروهای داخلی بیشتر رویت میشود شایان ذکر است گذر زمان برای این امر تاثیر گذار است.

             

               خرابی میل ماهک و ماهک 

      ماهک ، اهرمی هلالی شکل میباشد که با حرکت آن ، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده صورت میگیرد . خرابی ماهک منجر به لق شدن دسته دنده ، لرزش آن و جا نرفتن دنده میشود.

           

             اشکال در صفحه دیسک و کلاچ 

      لرزش دنده خودرو به علت خرابی در دیسک و صفحه از عواملیست که میتواند باعث لرزش دنده خودرو شود. جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در دنده و بروز سایر مشکلات ، چک های دوره ای را فراموش نکرده و به موقع اقدام به تعویض نمایید . زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک وابسته به نوع رانندگی شما میباشد. چنانچه خودرو را در دنده 1 قرار داده و کلاچ را رها کنید ، اگر موتور خودرو بلرزد نشان دهنده این است که زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک فرا رسیده است.

              

              تنظیم نبودن ارتفاع خودرو 

      تنظیم نبودن ارتفاع خودرو هم میتواند از علل لرزش دنده خودرو باشد که با مراجعه به تعمیرگاه مکانیکی ، اغلب موارد این مشکل به آسانی قابل رفع میباشد.

              

              وجود مشکل در اکسل خودرو 

      در خودرو بیشتر قطعات حرکات پیش و پس و دورانی دارد لذا بایستی به درستی در جای خود حرکت کند تا لرزش و تکانی در خودرو احساس نشود. چنانچه اکسل خودرو به علت تصادف یا برخورد شدید کج شود بعد از مدتی در سرعت های بالا حرکت بدون لرزش خودرو را با مشکل مواجه خواهد نمود. این مسئله ممکن است به علت وجود مشکل در میل گاردان هم به وجود آید ، وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ عقب در اتومبیل های دیفرانسیل عقب است که چنانچه کج شود میتواند در خودرو لرزش ایجاد نماید. همچنین توپی چرخ نیز که انتهای میل گاردان در آن قرار میگیرد بایستی سالم باشد و روغن از آن نشت نکند.
      گرد و غبار جاده نیز میتواند عاملی برای کثیف شدن آن و نتیجتا از بین بردن این قسمت شود که در ایجاد لرزش خودرو بی تاثیر نیست. در خودروهای دیفرانسیل جلو ، از بین رفتن توپی چرخ به معنای تعویض اکسل است لذا در در سرویس و بررسی این قسمت سهل انگاری نکنید.

           

             ایراد در سیستم ترمز 

      دیسک ترمز به علت ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید میکند ، میتواند تغییر شکل دهد. خوردگی در سطح دیسک ترمز نیز از دیگر مواردیست که میتوان به آن اشاره نمود. به علت صاف نبودن سطح دیسک ؛ لنت به درستی بر روی دیسک قرار نمیگیرد و نتیجه آن ایجاد لرزش در خودرو است. چنانچه نمیتوانید موارد بالا را بازبینی نمائید از یک کارشناس ترمز خودرو کمک بگیرید تا شما را با وضعیت ترمز اتومبیلتان مطلع سازد.

        

            لق بودن چرخ های خودرویی 

      گاهی اوقات لرزش خودرو فقط در قسمت فرمان احساس میشود در چنین حالتی تنها موردی که میتوان به آن شک کرد تنظیم نبودن چرخ ها است.

      تشخیص و رفع این مشکل میتواند از طریق روش های زیر انجام شود :

      1 * ) از محکم بودن مهره های چرخ ها اطمینان حاصل نمایید 

      2 * ) گاهی لازم است بلبرینگ چرخ ها را تعویض نمایید اما در بیشتر خودرو های امروزی کمتر دیده میشود بلبرینگ ها دچار مشکل شوند اما هر قطعه ای بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و منجر به بروز مشکل خواهد شد. 

      3 * ) وجود ناصافی در رینگ ها از موارد دیگر میباشد

      4 * ) سیبک ها نیز از جمله قطعاتی میباشند که نقش بسیار  مهمی در حرکت روان خودرو ایفا میکنند و چنانچه نیاز به تعویض دارند بایستی سریعا تعویض شود و در این کار تنبلی نکنید.
      علت لرزش دنده خودرو
      بازرگانی راد, پرستو پورموسی 24 January, 2022
      Share this post
      Tags
      Sign in to leave a comment
      ترکیدن باتری خودرو و دلایل انفجار آن
      انفجار باتری خودرو به ندرت اتفاق می افتد اما در هر صورت تهدیدی برای رانندگان و سلامت خودرو خواهد بود در این مقاله به بررسی دلایل آن و راه های جلوگیری از ترکیدن باتری میپردازیم