ما را دنبال کنید
تعویض لنت جلوی پراید
لنت ترمز قسمت مهمی از سیستم ترمز خودرو است. در حین کارکرد ماشین و سیستم ترمز آن، پوشش لنت ها بر اثر اصطکاک، فرسوده می شود (ساییده می شود)، در نتیجه لازم است به طور دوره ای لنت های ترمز تعویض شوند

تعویض لنت جلوی پراید

 لنت جلو پراید

تعویض لنت جلوی پراید عملی نسبتاً ساده است، اما چندین نکته مهم وجود دارد که غالبا فراموش می شوند. در نتیجه ، پس از تعویض لنت ها، ممکن است صدای غیر عادی ، لرزش و فاصله ترمز افزایش یابد. باید بدانید که حتی لنت های ترمز با بالاترین کیفیت نیز نمی توانند کمبودهای ناشی از عملکرد نامناسب عناصر دیگر سیستم ترمز را جبران کنند.

آشنایی با سیستم ترمز در خودرو ها در برنامه ریزی برای هزینه ها و ایمنی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا سیستم ترمز محور های جلو خودرو با سیستم ترمز محور های عقب خودرو متفاوت است. خودرو پراید نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مقاله های پیشین به بررسی نکات مربوطه به تعویض لنت عقب پراید پرداخته بودیم و هم اکنون در ادامه شما را با انواع سیستم های ترمز و تعویض لنت جلوی پراید آشنا خواهیم کرد.

لنت های ترمز

لنت ترمز قسمت مهمی از سیستم ترمز خودرو است. در حین کارکرد ماشین و سیستم ترمز آن، پوشش لنت ها بر اثر اصطکاک، فرسوده می شود (ساییده می شود)، در نتیجه لازم است به طور دوره ای لنت های ترمز تعویض شوند.

طبقه بندی لنت های ترمز:

بر اساس سیستم ترمز:

1. لنت های ترمز دیسکی.

2. لنت ترمز طبل.

    لنت های ترمز از اجزای تامین کننده ایمنی در جاده ها هستند. بنابراین لازم است نکات مهم زیر را بدانید تا در هنگام سرویس دهی و تعویض لنت جلوی پراید باید به آن ها توجه کنید:

1.قبل از نصب لنت های ترمز جدید، باید مطمئن شوید که مناسب خودرو هستند.

2.پس از نصب لنت های ترمز، قبل از شروع حرکت، باید چندین بار پدال ترمز را فشار دهید و مطمئن شوید که فشار دادن در حالت عادی رخ داده است، یعنی پدال ترمز مشکلی ندارد.

3.پس از نصب لنت های ترمز، برای استفاده از لنت های جدید تا 100 کلیومتر اول، از ترمز اضطراری و رانندگی طولانی مدت در سرازیری با فشار مداوم پدال ترمز باید خودداری کنید.

4.هنگام تعویض لنت های ترمز، باید به وضعیت سایر عناصر سیستم ترمز توجه کرده و در صورت مشاهده نقص در آن ها، برطرف شوند.

5.قبل از نصب لنت های ترمز ، باید آنها را بررسی کرده و اطمینان حاصل شود که هیچ گونه آسیب مکانیکی نداشته باشند. همچنین لازم است تمام عناصر سیستم ترمز از نظر آلودگی مورد بازرسی قرار گیرند و در صورت لزوم قطعات آلوده تمیز گردند.

6.لنت ها را با دست لمس نکنید، زیرا اجزا فلزی یا الیافی موجود در آن می توانند باعث آسیب به پوست شوند.

7.قبل از برداشتن لنت های قدیمی، صبر کنید تا کولیس ترمز و لنت ها خنک شوند.

8.تعویض لنت جلوی پراید، مانند سایر عملیات تعمیر و نگهداری اتومبیل ، بهتر است توسط افراد با تجربه و کارآزموده انجام شود.

نکته مهم دیگر در تعویض لنت ترمز حرفه ای، کمک به سلامت بیشتر دیسک های ترمز است. در صورت مشاهده شدن حتی آسیب های کوچک (بیش از 0.3 میلی متر) در سطح دیسک های ترمز ، سیستم ترمز به جایگزینی دیسک های فرسوده با دیسک های جدید نیاز دارد.

هنگام تعویض لنت ترمز ، توجه به وضعیت اتصال دهنده های اضافی لنت (اگر روی این وسیله نصب شده باشد) مهم است: گیره های بست ، صفحات و سنسور سایش. گیره های نصب شده در انتهای لنت نصب می شوند و یا در پشت کفش پرچ می شوند (در این حالت ، آنها در کارخانه نصب می شوند). گیره ها، لنت را در موقعیت صحیح داخل کولیس ترمز ثابت می کنند.

سنسور سایش روی سطح پشتی لنت ها نصب می شوند. در صورت عدم وجود هرگونه عنصر بستن لنت ها (گیره ها یا صفحه ها) ، یا در صورت خوردگی این عناصر ، این قطعات باید با قطعات جدید جایگزین شوند
تصویر لنت جلو پراید  

نکات مهم که باید به آن ها توجه کنید.

بازرگانی راد برای شما کاربران عزیز، تمامی نکات تعویض لنت جلوی پراید، مراقبت از ترمز ها و به طور کلی هر آنچه لازم است درمورد سیستم ترمز پراید بدانید و به آنها توجه کنید را در زیر برای شما فزاهم کرده است :

فاصله ترمز: مسافتی که وسیله نقلیه از لحظه فشار دادن پدال ترمز تا توقف کامل خودرو طی می کند. هرچه سیستم ترمز کاراتر باشد، فاصله توقف کوتاه تر است. وضعیت و کیفیت لنت های ترمز، نقش مهمی در کارایی سیستم ترمز بازی می کند.

نیروی ترمز نیرویی است که توسط سیستم ترمز برای متوقف کردن خودرو اعمال می شود. که میزان فاصله ی ترمز تا حد زیادی توسط شرایط و کیفیت لنت های ترمز تعیین می شود.

گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز: عناصر سیستم ترمز به دمایی می رسند که در آن بازده ترمز کاهش و فاصله ترمز افزایش می یابد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، دیسک های ترمز جلو پراید  دارای تهویه می باشند.

مواد لنت ترمز با کیفیت بالا در برابر گرما و حرارت بالا بسیار مقاوم اند. اگر سیستم ترمز بیش از حد گرم شود ، ممکن است روغن ترمز به جوش آید و در نتیجه ، گازی در سیستم ترمز تولید می شود که به شدت کارایی ترمز را کاهش می دهد. در نظر داشته باشید که در طی 2-3 سال ، آب در روغن ترمز جمع می شود و نقطه جوش و انجماد آن به شدت افت می کند، بنابراین ، مهم است که روغن ترمز را هر 2-3 سال یک بار عوض کنید.

سایش لنت جلو و سایش دیسک ترمز

قبل از تعویض لنت جلوی پراید بار باید وضعیت لنت ترمز بررسی شود؟

در شرایط عادی ، لنت ترمز باید بسیار سریع تر از دیسک های ترمز فرسوده شود. لنت های ترمز جلوی پراید در رانندگی شهری حدود 30 هزار کیلومتر ، عقب 60 هزار کیلومتر دوام دارند.

آیا باید گرد و غبار از لنت ترمز جمع شود؟

لنت های بسیاری از تولید کنندگان در حین کار به دلیل قرار داشتن گرافیت یا لاستیک در ترکیبتشان، گرد و غبار سیاه ایجاد می کنند. در نظر گرفتن این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف یا ویژگی عملیاتی یک نظر کاملا شخصی است. با این حال ، به طور معمول ، لنت های با کیفیت ، گرد و غبار سیاه را که روی رینگ ها می نشیند، تولید نمی کنند.

لنت ترمز جلو مناسب خودرو پراید

نحوه تعویض لنت جلوی پراید

هر قسمت از ماشین عمر کاری خاص خود را دارد که با گذشت زمان عمر آن کاهش می یابد. سایش لنت جلو پراید به عوامل زیادی بستگی دارد و در هر حالت لنت جلو پراید باید بعد از مدت زمانی تعویض شود.

برای تعویض لنت جلوی پراید، ماشین را روی یک سطح صاف می گذاریم، ماشین را روی دنده می گذاریم، ترمز دستی را می کشیم و جک را زیر چرخ های عقب در دو طرف قرار می دهیم.

اکنون باید پیچ ​​و مهره هایی را که چرخ را به دیسک محکم می کند باز کنید. سپس - یک طرف ماشین را جک کنید .تعویض لنت جلوی پراید چندان دشوار نیست، اما اگر این کار را برای اولین بار انجام می دهید، باید حوصله داشته باشید. بنابراین پیچ و مهره های چرخ را باز کنید و آن را از دیسک خارج کنید.برای دسترسی بهتر به کولیس، چرخ را با فرمان بچرخانید تا کار برای شما راحت باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن شلنگ ترمز، آن را از محل نصب جدا کنید.

 از پیچ گوشتی یا اسکنه برای خم شدن لبه های واشر قفل که پیچ های راهنما را ثابت می کند استفاده کنید.کولیس برای ایجاد چسبندگی بر روی دیسک ها با استفاده از فشار هیدرولیکی کار می کند، که حتی قبل از اینکه لنت جلوی پراید فعال شود، سرعت چرخ را کند می کند.

 یک پیچ گوشتی را از کنار پیستون کولیس بین دیسک و میله ترمز قرار دهید. اکنون برای کاهش فشار پیستون و کمی حرکت دادن لنت جلوی پراید ها از دیسک، باید میله را فشار دهید. این اجازه می دهد تا کاپوت بلند شده و لنت ها بدون تلاش اضافی بیرون بیایند. ما با براکت های ثابت پوشش کولیس را به کنار می کشیم و لنت های قدیمی را بیرون می آوریم.به یاد داشته باشید که چگونه هر بلوک پیوست شده است. آن ها معمولاً با استفاده از گیره های فلزی در جای خود قرار می گیرند. این احتمال وجود دارد که مجبور شوید تلاش کنید تا لنت ها بیرون بیایند. برای این کار مهارت لازم است و آن ها فقط از طریق تجربه به دست می آیند. با انجام چندین بار این کار شما می توانید یاد بگیرید که چگونه خودتان لنت ترمز جلو پراید خود را تعویض کنید.

 : منبع  گروه آی تی بازرگانی راد

تعویض لنت جلوی پراید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 15 سبتمبر, 2021
شارك هذا المنشور
تسجيل الدخول اترك تعليقًا
نکات مهم در مورد تعویض روغن گیربکس
روغن گیربکس از مستهلک شدن قطعات جلوگیری می کند. در صورتی که تعویض روغن گیربکس به درستی و در زمان مناسبی انجام نشود، خسارات زیادی را به گیربکس وارد می کند