ما را دنبال کنید
راهنمای خرید گیربکس خودرو
گیربکس یکی از حیاتی ترین قطعات خودرو است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و ساختاری منحصر به فرد دارد.فروشگاه راد تمامی گیربکس های موجود بازار را به شما معرفی می کند تا بتوانید بهترین گیربکس را خریداری کنید

راهنمای خرید گیربکس خودرو

راهنمای خرید گیربکس خودرو

افرادی که قصد خرید گیربکس را برای خودروی خود دارند، حتما می بایست مقاله راهنمای خرید گیربکس خودرو را مطالعه کنند. در این مقاله در مورد عملکرد گیربکس، انواع آن و سایر اطلاعات مورد نیاز صحبت خواهیم کرد. گیربکس یکی از حیاتی ترین قطعات خودرو است که از اجزای مختلفی تشکیل شده و ساختاری منحصر به فرد دارد. گروه آی تی بازرگانی راد تمامی گیربکس های موجود بازار را به شما معرفی می کند تا بتوانید بهترین گیربکس را خریداری کنید.

گیربکس چیست؟

گیربکس قطعه ای پیشرانه در خودرو است که با مکانیزم منحصر به فرد خود نیرو را از موتور خودرو به چرخ ها منتقل کرده و بدین وسیله باعث حرکت خودرو می شود. در داخل کابین خودرو قطعه ای معروف به دنده وجود دارد تا راننده به صورت مستقیم با این دستگاه در ارتباط باشد. کنترل سرعت به وسیله این گیربکس ها و جعبه دنده صورت می گیرد به همین دلیلی کیفیت این قطعه اهمیت بسیاری دارد.

**** بیشتر بخوانید : خرید ارزان گیربکس خودرو

وظایف گیربکس ها چیست؟

نیروی مورد نیاز برای حرکت چرخ ها باید به وسیله موتور به چرخ ها منتقل شود. این انتقال نیرو به وسیله گیربکس ها صورت می گیرد. در واقع جعبه دنده یا همان گیربکس، در زمینه تنظیم قدرت انتقال موتور به چرخ ها فعالیت می کند. گیربکس ها در کنار این وظایف، مسئولیت های مهم تر دیگری نیز دارد که به شرح ذیل می باشد:

پیشگیری از سرعت ناخواسته: گیربکس ها باعث تنظیم سرعت خودرو در سراشیبی ها می شوند. بدون وجود گیربکس چرخ ها در سراشیبی ها چرخش سریع تری داشته و ممکن است خطرآفرین گردد.

تنظیم جهت خودرواز دیگر وظایف گیربکس ها، تنظیم جهت چرخش چرخ ها می باشد. بدین صورت که شما با استفاده از این مکانیزم می توانید رو به جلو حرکت کرده و یا چرخش چرخ ها را معکوس کنید و بدین ترتیب به صورت دنده عقب حرکت کنید.

کارکرد موتوردر حالت ثابت: گاهی نیاز است که خودرو ثابت بوده و حرکتی نداشته باشد. در نتیجه این وظیفه برعهده گیربکس است. گیربکس ها حرکت چرخ ها را متوقف کرده و اجازه حرکت به چرخ ها را نمی دهد.

**** بیشتر بخوانید : بهترین گیربکس خودرو

انواع گیربکس

گیربکس ها به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشد:

گیربکس دستی: گیربکس های دستی از تولیدات اولیه گیربکس ها است که اغلب خودروهای قدیمی و مدل پایین از این قطعه برای خودروی خود استفاده می کنند. رانندگان برای تعویض دنده باید ابتدا پای خود را بر روی کلاچ قرار داده تا دندانه های گیربکس و موتور از یکدیگر جدا شوند و تعویض دنده صورت گیرد. گیربکس های دستی از نوع قدیمی هستند ولی در گیربکس های امروزی معمولا از نوع اتوماتیک استفاده می کنند.

گیربکس اتوماتیک: گیربکس های اتوماتیک یکی از مدرن ترین و برترین گیربکس های موجود در بازار است و همین طور که از نامش پیداست، به صورت اتوماتیک کار می کند. این نوع گیربکس ها محبوبیت بسیار بالایی دارد زیرا برای کم و یا زیاد کردن سرعت نیازی به تعویض دنده ندارد. استفاده از این گیربکس ها سواری نرم و راحتی را برای کاربران فراهم کرده و ترافیک به هیچ عنوان نمی تواند باعث خستگی راننده شود.

اجزای گیربکس
اجزای گیربکس

گیربکس نیز مانند قطعات دیگر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

چرخدنده ها: چرخدنده ها یکی از مهم ترین اجزای گیربکس ها به شمار می روند. جنس و مدل این گیربکس ها بر اساس نوع گیربکس ها تعیین می شود. به همین دلیل جنس و شکل آن ها با دیگری تفاوت دارند.

پوسته: در واقع پوسته های گیربکس نقش محافظتی دارند و تمامی اجزای گیربکس در داخل پوسته ها قرار می گیرند. پوسته های گیربکس اغلب از جنس چدن ساخته می شوند تا مقاومت لازم را در برابر ضربه و آسیب داشته باشند.

شافت ورودی و خروجی: شافت ورودی و خروجی از دیگر اجزای گیربکس هستند. این شافت ها اغلب از جنس فولاد طراحی و تولید می شوند تا کیفیت بالایی در برابر ضربه داشته باشند.

یاتاقان: یاتاقان ها قطعه ای دایره ای شکل هستند و با بهره گیری از روغن روانکاری شده و اجازه نمی دهد که دو قطعه فلزی با یکدیگر در تماس باشند و در نتیجه سائیده شوند.

کاسه نمد: کاسه نمدها قطعه ای هستند که از خروج روغن جلوگیری کرده و مانع از نفوذ گرد و غبار به گیربکس می شوند. این کاسه نمدها عمر گیربکس ها را افزایش می دهد.

درپوش کنترل روغن: درپوش کنترل روغن همان طور که از نامش مشخص است، مسئولیت کنترل میزان روغن الکتروموتور را برعهده دارد.

**** بیشتر بخوانید : نکات مهم در مورد تعویض روغن گیربکس

حروف موجود بر روی گیربکس های اتوماتیک

در کنار دنده گیربکس های اتوماتیک، حروفی را مشاهده می کنید که در ادامه توضیحاتی را در خصوص آن به شما ارائه خواهیم کرد:

علامت P: علامت P کوتاه شده کلمه PARK است. هنگامی که راننده قصد پارک کردن خودروی خود را دارد، دنده را بر روی این حالت قرار می دهد. در این صورت چرخ های خودرو قفل شده و حرکتی ندارد.

علامت Dعلامت D مخفف کلمه DRIVE است. در این حالت خودرو آماده حرکت می باشد. در این صورت شما با برداشتن پای خود از روی ترمز، خودرو شروع به حرکت می کند.

علامت N: علامت N کوتاه شده کلمه Neutral می باشد. هنگامی که گیربکس بر روی این حالت قرار می گیرد، در واقع بر روی حالت خلاص قرار دارد.

علامت Rعلامت R کوتاه شده کلمه Reverse می باشد. در واقع هنگامی که راننده دنده را بر روی این حالت قرار می دهد، امکان حرکت رو به عقب را برای خودرو فراهم می کند.

چرخ دنده های گیربکس

چرخ دنده ها یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات گیربکس است که گیربکس بدون آن هیچ مفهومی ندارد. در واقع چرخدنده ها همان دنده های یک، دو تا دنده عقب است که امکان تنظیم حرکت چرخ ها را برای خودرو فراهم می کند. هنگامی که راننده پای خود را بر روی کلاچ می فشارد، چرخدنده های گیربکس از روی موتور جدا شده و امکان تعویض دنده را برای راننده امکان پذیر خواهد کرد.

قیمت خرید گیربکس

یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید گیربکس، قیمت آن می باشد. گیربکس ها یکی از اجزای مهم و ضروری خودرو هستند که بدون وجود آن ها حرکت خودرو امکان پذیر نیست. گیربکس ها از نظر قیمتی در سطح بالایی قرار دارند و برای خرید آن ها باید هزینه بالاتری پرداخت شود. ولی مهم ترین نکته خرید گیربکس ها که باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت این قطعه می باشد. در نتیجه در هنگام خرید گیربکس ها باید ابتدا به کیفیت و سپس به قیمت آن توجه کنید. جهت اطلاع از قیمت انواع گیربکس های اصل و باکیفیت با بازرگانی راد تماس حاصل نمایید.   

**** بیشتر بخوانید : معرفی کلی گیربکس خودرو


راهنمای خرید گیربکس خودرو دست دوم

امروزه با افزایش قیمت چشمگیر گیربکس ها بسیاری افراد اقدام به خرید گیربکس دست دوم برای خودروی خود کرده اند. اما خرید گیربکس های دست دوم ریسک بالایی دارد زیرا مشخص نیست که صاحبان قبلی گیربکس ها به درستی از آن ها نگهداری کرده اند یا خیر. به همین دلیل بسیاری از تعمیرکاران خودرو به خریداران توصیه می کنند که هزینه بیشتری کرده و این گیربکس ها را به صورت نو خریداری نمایند تا عمر کارکرد آن ها افزایش یابد. فروشگاه راد ضمن ارائه اورجینال ترین گیربکس های موجود در بازار، سلامت و کیفیت آن را نیز تضمین خواهند کرد.

منبع : گروه آی تی وبسایت بازرگانی راد

راهنمای خرید گیربکس خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 26 سبتمبر, 2021
شارك هذا المنشور
تسجيل الدخول اترك تعليقًا
معرفی کامل دینام خودرو
دینام جز اصلی اجزای سیستم شارژ خودرو است. همه اتومبیل ها دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از هیبریدها دارای دینام هستند.