ما را دنبال کنید
گیربکس حلزونی چیست و چه کاربردی دارد؟
گیربکس حلزونی یکی از پرکاربردترین نوع گیربکس در دستگاه های صنعتی و ماشین آلات به شمار می رود. و ما در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی یکی از پرکاربردترین نوع گیربکس در دستگاه های صنعتی و ماشین آلات به شمار می رود. انتقال نیرو به وسیله دو چرخ دنده از طریق گیربکس های حلزونی صورت می گیرد. این گیربکس ها از نوع دو دنده هستند و انواع مختلفی دارند. گیربکس های حلزونی از دو بخش دنده و مارپیچ تولید شده اند که بخش دنده از جنس برنز و بخش مارپیچ ساخته شده از جنس فولاد می باشد. زاویه خروجی این نوع گیربکس ها به شکل 90 درجه هستند و به همین علت به گیربکس های حلزونی گیربکس های 90 درجه نیز می گویند. بنابراین این نوع گیربکس ها کارکردی بسیار نرم داشته و در مدل های مختلفی تولید می شود که در ادامه توضیحات بسیاری را در این خصوص به شما ارائه خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.
گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی قطعه ای بسیار مهم و ارزشمند در دستگاه های و ماشین آلات صنعتی است که مانند سایر صنایع برای کنترل و تنظیم سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. وجود این دستگاه در اکثر دستگاه های صنعتی الزامی بوده و بدون وجود این قطعه دستگاه قادر به کار کردن نخواهد بود.

کاربرد گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی بالاترین کاربرد را در بالابرهای صنعتی دارند. به همین دلیل اصلی ترین ویژگی های این نوع گیربکس ها قابلیت برگشت پذیری و قفل شدن می باشد. این قابلیت گیربکس های حلزونی بدین صورت است که چنانچه موتور بایستد، بالابرها مجدد به محل خود بازنگشته و در همان محل توقف می کند. با این کار ایمنی و سلامت فردی که در داخل بالابر قرار دارد به صورت کامل تضمین خواهد شد. در نتیجه اکثر بالابرهای صنعتی از گیربکس های حلزونی بهره برده اند. از دیگر کاربردهای این نوع گیربکس ها عبارت است از:

  • صنایع کاشی و سرامیک

  • دستگاه نانوایی

  • ماشین آلات تراش

  • گیربکس نوار نقاله

  • آسیاب های کوچک

  • صنایع بسته بندی و غذایی

  • بالابر و آسانسور

  • جهت بلوک زنی

  • کمپرسورها

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی به صورت کلی در دو نوع گیربکس های کتابی یا NMRV و گیربکس های WPKA تولید می شود. ولی از دیگر مهم ترین گیربکس های حلزونی به شرح زیر می باشد:

    گیربکس حلزونی VF

در گیربکس های حلزونی VF انتقال حرکت به واسطه چرخ دنده حلزونی و یک جفت شافت انجام می پذیرد. معمولا این گیربکس ها در ماشین های آجر و بلوک، دیزل ژنراتورها، سیستم های انتقال مواد، صنایع کاشی و سرامیک، آسیاب های کوچک، نوار نقاله ها، ماشین آلات بسته بندی و ... کاربرد دارد.

    گیربکس حلزونی RVF

از دیگر نوع گیربکس های حلزونی می توان به گیربکس RVF اشاره کرد. گیربکس های حلزونی RVF دارای یک جفت چرخ دنده مارپیچ و یک جعبه تقلیل اولیه می باشد.

    گیربکس حلزونی MVF

در این نوع گیربکس ها نحوه اتصال به موتور از طریق هالو شفت یا یک مادگی صورت می گیرد که مستقیما به تجهیز محرک متصل می گردد. ضمنا باید توجه نمود که این وسیله محرکه حتما می بایست دارای فلانچ باشد که با فلانچ MVF کوپل مستقیم خواهد شد.

    گیربکس FC

در هر دستگاهی که در بخش خروجی احتیاج به نصب گیربکس به شکل مستقیم است، گیربکس های FC مورد استفاده قرار می گیرد. این گیربکس ها در دیگ های آشپزی لبنیات، میکسرهای بتن و ... بالاترین کاربرد را دارد. جنس ماردون گیربکس های حلزونی FC معمولا از جنس فولاد و جنس دنده های گیربکس اغلب از جنس برنج می باشد.

مزایای گیربکس حلزونی

اجزای گیربکس حلزونی

  • این گیربکس ها در انواع گوناگون هالو شافت، فلنچ دار و پایه دار وجود دارد.

  • تعمیر و نگهداری آسان از دیگر مزایای گیربکس های حلزونی به شمار می رود.

  • از دیگر مزایای این گیربکس ها می توان به راندمان گشتاور خروجی بالا اشاره کرد.

  • جنس پوسته این نوع گیربکس ها از آلومینیوم است در برابر ارتعاشارت مقاومت بسیار عالی دارد.

  • همچنین این گیربکس ها راه اندازی نرمی دارد و در هنگام کارکرد پایین ترین سر و صدا را تولید می کند.

  • تعمیر و نگهداری راحت و آسان از دیگر مزایای گیربکس های حلزونی محسوب می شود.

مشخصات فنی گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی ظاهری شبیه به حلزون دارند به همین دلیل به آن ها گیربکس های حلزونی می گویند. چرخ دنده و محور دو قطعه اصلی در این گیربکس ها هستند که به دلیل نیاز به دوام و مقاومت بسیار بالا، از بهترین جنس و متریال ساخته می شوند. این گیربکس ها از یک شافت، هاب کروی شکل و بلبرینگ ساخته شده است و قابلیت متصل شدن مستقیم شافت به الکتروموتور را دارد.

جهت چرخش گیربکس حلزونی

شاید بتوان چرخش یک طرفه گیربکس حلزونی را یکی از معایب این دستگاه دانست زیرا با این کار اصطکاک زیادی ایجاد می شود، ولی این ویژگی این نوع گیربکس ها در برخی از ماشین آلات همانند بالابرها یکی از مزایای آن به شمار می رود. زیرا در بالابرها بازگشت گیربکس می تواند برای افراد حاضر در بالابر خطرآفرین شود.

نصب گیربکس حلزونی

یکی از مهم ترین ملاک افزایش کیفیت گیربکس های حلزونی، نحوه نصب این قطعه می باشد. بدین صورت که گیربکس های حلزونی در صورتی ک به درستی نصب شوند می توانند بهترین کارکرد را داشته باشند. بنابراین در هنگام نصب باید تمامی استانداردها رعایت گردد. از جمله نکات حائز اهمیت در هنگام نصب گیربکس های حلزونی به شرح زیر می باشد:

محل نصب گیربکس های حلزونی باید بسیار مستحکم و فاقد هر گونه ارتعاشی باشد.

در صورتی که امکان ضربه بار بالاتر از حد را می دهید، بهتر است از کویلنگ های هیدورلیکی استفاده کنید.

برای جلوگیری از خروج پولی، چرخ زنجیر، چرخ دنده و ... سوراخ های رزرو شده ای برای بستن واشر و پیچ در سطوح مقطع سوراخ هایی وجود دارد.

پیش از راه اندازی این گیربکس ها از ویسکوزیته یا کافی بودن سطح روغن و تراز بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

قیمت گیربکس حلزونی 

گیربکس های حلزونی انواع مختلفی دارد و هر کدام از متریال ها و جنس های مختلفی ساخته شده است. بنابراین نمی توان قیمت ثابتی را برای این قطعه در نظر گرفت. علاوه بر آن کاربرد، ابعاد و ضریب قدرت نیز از جمله فاکتورهایی است که به صورت مستقیم بر روی قیمت گیربکس های حلزونی تاثیرگذار می باشد. بنابراین با توجه به نقش و اهمیت بالای گیربکس های حلزونی در کیفیت دستگاه و ماشین آلات صنعتی، پیشنهاد می کنیم که ابتدا کیفیت دستگاه و سپس قیمت را مورد توجه قرار دهید. جهت اطلاع از قیمت بروز انواع گیربکس های حلزونی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید تا لیست قیمت برای شما ارسال گردد.

خرید گیربکس حلزونی

همان طور که در بالا توضیح دادیم، هر یک از گیربکس های حلزونی برای دستگاه خاصی طراحی و تولید شده است و جنس قطعات آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین در هنگام خرید گیربکس های حلزونی باید به دستگاه خود توجه داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع گیربکس های حلزونی و خرید مناسب ترین گیربکس، با شماره های موجود در سایت تماس گرفته تا کارشناسان بازرگانی راد تمامی اطلاعات این دستگاه را در اختیار شما قرار دهند.

راهنمای انتخاب گیربکس حلزونی

برای این که گیربکس حلزونی را به درستی انتخاب کنید باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نوع ماشین و دستگاه مورد استفاده

  • الکتروموتور

  • دمای محیط

  • آرایش محورها

  • شرایط محیط

  • مقدار بار شعاعی

  • نوع انتقال قدرت مابین گیربکس و موتور

 منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد 
گیربکس حلزونی چیست و چه کاربردی دارد؟
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 25 أكتوبر, 2021
شارك هذا المنشور
تسجيل الدخول اترك تعليقًا
گیربکس پراید و مشخصات کلی آن
بازرگانی راد مقاله ای را به صورت جامع و کامل در مورد گیربکس پراید به رانندگان ارائه می کند تا با مطالعه آن بتوانند با نحوه کارکرد گیربکس و انواع آن آشنا شوند.