ما را دنبال کنید
نکات مهم در مورد تعویض تسمه دینام پراید
هیچ گاه نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض تسمه دینام پراید در نظر گرفت به همین دلیل باید علائم و نشانه های خرابی تسمه دینام را شناسایی کرده تا با علم و آشنایی در خصوص این قطعه اقدام به تعویض آن نمایید.

تعویض تسمه دینام پراید

تسمه دینام پراید - تیبا 885 سومیتو

تسمه ها یکی از قطعات جانبی خودرو هستند که برای منتقل کردن نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه دینام یکی از اجزای دینام است که کاربردی بسیار مهم دارد. این تسمه ها پس از مدتی استفاده مستهلک شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. تعویض تسمه دینام پراید باید در زمان مناسب و پیش از خراب شدن آن صورت گیرد. هیچ گاه نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض این قطعه در نظر گرفت به همین دلیل باید علائم و نشانه های خرابی تسمه دینام را شناسایی کرده تا با علم و آشنایی در خصوص این قطعه اقدام به تعویض آن نمایید. در ادامه توضیحات کاملی از وبسایت بازرگانی راد ، در خصوص تسمه دینام و علائم خرابی آن به شما ارائه خواهیم داد.

تسمه دینام پراید چیست؟

تسمه دینام پراید قطعه ای در دینام خودرو است که انعطاف پذیری بالایی داشته و حول محورهای مختلفی قرار گرفته است. این قطعه با چرخش و حرکت خود باعث به حرکت درآمدن سایر قطعات وابسته به خود می شود. این تسمه شاید در ظاهر بسیار پیش پا افتاده به نظر برسد ولی وظایف بسیاری را برعهده دارد. با توجه به این که این قطعه همواره تحت فشار و کشش است، امکان دارد پس از مدتی کارکرد مقاومت خود را از دست داده و پاره شود. بنابراین توصیه می کنیم به صورت دوره ای این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.

محل قرارگیری تسمه دینام پراید کجاست؟

هنگامی که کاپوت خودروی خود را بالا می زنید، در قسمت جلویی تسمه ای را مشاهده خواهید کرد. در برخی از خودروها یک تسمه و در برخی دیگر دو تسمه وجود دارد. این تسمه ها همان تسمه دینام است و همزمان با روشن شدن خودرو این تسمه نیز شروع به چرخش کرده و باعث دریافت برق دینام می شود.

وظیفه تسمه دینام پراید چیست؟

تسمه دینام ها معمولا باعث به حرکت درآمدن دینام، فرمان هیدرولیک، کمپرسور تهویه هوا و واتر پمپ می شود. نحوه کار تسمه دینام بدین صورت است که با چرخیدن این تسمه دینام شروع به کار کرده و نیروی حرکتی موتور را تبدیل به نیروی الکتریکی می کند. با این کار نیروی مورد نیاز باتری تامین می گردد. در نتیجه می توان گفت که با خراب شدن تسمه دینام سایر قطعات مرتبط به آن نیز از کار می افتند و نمی توانند کارکرد مناسبی داشته باشند.
تسمه دینام پراید 890 فرانتک

زمان تعویض تسمه دینام

شل شدن و یا پارگی تسمه دینام در خودرو به سرعت باعث ایجاد مشکل در خودرو می شود. بنابراین بهتر است در صورت این ایراد باید به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید. تسمه های دینام هر کدام دارای کیفیت ها و مقاومت های مختلفی هستند و از این رو به راحتی پاره نمی شوند. ولی از آن جا که این تسمه ها عمر مشخصی دارند، پس از مدتی مستهلک شده و پاره می گردد. بنابراین زمان تعویض تسمه دینام به کیفیت و ساختار این قطعه بستگی دارد.

برای مطالعه بیشتر مشخصات کلی دینام پراید 


علائم و نشانه های خرابی تسمه دینام پراید

تسمه دینام نیز مانند هر قطعه دیگری در زمان خرابی علائم و نشانه هایی دارد. با پیگیری این نشانه ها می توانید از مناسب ترین زمان تعویض تسمه دینام پراید مطلع شوید. در ادامه نشانه هایی از خرابی این قطعه را برایتان عنوان خواهیم کرد:

صدای جیر جیر از کاپوت

یکی از واضح ترین علائم و نشانه های خرابی تسمه دینام پراید  شنیدن صدای جیر جیر از کاپوت است. هنگامی که تسمه دینام خودرو شل شود در هنگام حرکت و یا چرخش صدای جیر جیر به گوشتان می رسد. در این زمان باید متوجه شوید که زمان تعویض تسمه دینام خودروی شما فرا رسیده است. در نتیجه به اولین تعمیرکار مراجعه کنید.

پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام قطعه ای است که همواره در معرض کشش و فشار قرار دارد به همین دلیل ممکن است به مرور و پس از مدتی استقاده پاره شود. همچنین نشانه هایی همچون ریش ریش شدن و یا ترک برداشتن می تواند پارگی تسمه دینام را به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است پیش از پاره شدن تسمه دینام آن را تعویض کنید.

روشن شدن چراغ باتری

دینام پراید از قطعات مختلفی ساخته شده که چراغ دینام یکی از این قطعات می باشد. این چراغ از یک سمت به دینام خودرو و از سمت دیگر به چراغ آمپر موجود در صفحه کیلومتر شمار وصل است. به همین دلیل امکان دارد که چرخش تسمه دینام کند شده و نمی تواند به خوبی برق را به دینام منتقل کند.

عدم کارکرد کولر

لازم است بدانید که یکی از وظایف دینام و تسمه دینام راه اندازی کولر و افزایش دمای آن است. بنابراین در صورتی که کولر مثل گذشته نمی تواند فضا را به خوبی سرد کرده و یا اصلا کار نمی کند، می توان به این نتیجه رسید که تسمه دینام خودرو نمی تواند به خوبی پمپ کولر را بچرخاند.

سفت شدن فرمان

تسمه دینام باعث چرخش و روانکاری فرمان هیدرولیک خودرو می شود. بنابراین هنگامی که تسمه دینام پاره و یا شل شود، فرمان خودرو سفت شده و راننده نمی تواند به خوبی آن را بچرخاند. در این زمان با تعویض تسمه دینام پراید می توانید فرمان خودرو را به حالت اولیه بازگرداند.

افزایش دور موتور خودرو

هنگامی که احتراق در خودرو صورت می گیرد، در اطراف موتور حرارت و گرمای بسیاری تولید می شود. در نتیجه دور موتور افزایش یافته و حرارت بسیار زیادی تولید می کند. این مشکل می تواند به دلیل شل شدن و یا پاره شدن تسمه دینام رخ دهد. در صورتی که این قطعه به موقع و در زمان درستی تعویض نگردد، هزینه بسیاری را برای راننده به همراه دارد.

هزینه تعویض تسمه دینام پراید
تسمه دینام پراید - تیبا 885 4PK استارتک

تعویض کردن تسمه دینام پراید کار سختی نیست ولی نیاز به دقت بالایی دارد. برای این که تسمه را تعویض کنید ابتدا باید تسمه خوب و باکیفیت خریداری نمایید. هزینه تعویض تسمه دینام پراید به کیفیت و جنس تسمه بستگی دارد. ولی در صورتی که تعویض دینام خراب را با تسمه دینام باکیفیت تعویض کنید تا مدت های طولانی می توانید از آن استفاده نمایید.

طول عمر تسمه دینام چقدر است؟

میزان عمر کارکرد تسمه دینام خودرو به جنس آن بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق برآورد کرد که این قطعه تا چند کیلومتر و یا چه مدت زمانی عمر می کند. هر چه تسمه دینام باکیفیت تر و مرغوب تر باشد، قطعا می تواند مدت زمان بیشتری را بر روی خودروی شما کار کند. با این وجود باید بدانید در صورتی که حتی گران ترین تسمه دینام را نیز خریداری کنید باید یک روز آن را تعویض نمایید.

ترک روی تسمه دینام 

تسمه ها کمتر پیش می آید که به صورت ناگهانی پاره شوند. معمولا پیش از پاره شدن علائمی را از خودت بر جای می گذارند. ایجاد ترک و یا شکاف بر روی تسمه دینام نشان دهنده زمان تعویض این قطعه است. در صورتی که نسبت به آن توجهی شود، به صورت ناگهانی پاره شده و می تواند خسارات بسیاری را به خودروی شما وارد کند. در نتیجه با آگاهی بیشتر نسبت به علائم و نشانه های خرابی دینام و چک کردن منظم این قطعه می توانید هزینه های تعمیر و نگهداری خودروی خود را کاهش دهید.  

منبع : گروه آی تی بازرگانی راد 

نکات مهم در مورد تعویض تسمه دینام پراید
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 15 شهریور 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
معرفی کلی گیربکس خودرو و همه چیز مربوط به آن
گیربکس قطعه ای در سیستم انتقال قدرت می باشد که بین موتور خودرو و یا همان تولید کننده توان و دستگاه هایی همچون میکسر یا همان مصرف کننده توان قرار دارد.