ما را دنبال کنید
راه‌های افزایش طول عمر استارت خودرو
اگر به دنبال این هستید که استارت خودرویتان عمر بیشتری داشته باشد این مقاله را دنبال کنید. چرا که در اینجا مهمترین راه هایی که در افزایش طول عمر استارت تأثیر گذار است را مرور کرده ایم.

افزایش طول عمر استارت

افزایش طول عمر استارت


اگر به دنبال این هستید که استارت خودرویتان عمر بیشتری داشته باشد این مقاله را دنبال کنید. چرا که در اینجا مهمترین راه هایی که در افزایش طول عمر استارت تأثیر گذار است را مرور کرده ایم.اتومبیل های قدیمی تر مجهز به موتورهای استارت هیدرولیک از کارخانه بیرون می امدنداما با پیشرفت در تکنولوژی و جهش در صنعت خودرو، اکنون به موتورهای استارتر برقی جدیدتری مجهز هستندسیستم استارت خودرو های مدرن اکنون بر خلاف استارت های سنتی، تمام جریان الکتریکی مورد نیاز خود را، در داخل خود نگهداری می کنند. اما این نوع استارت ها اگر به خوبی مدیریت و نگه داری نشوند به زودی خراب خواهند شد. اما با  نگهداری مناسب و به کارگیری چند نکته ی ساده ، این اطمینان به شما داده می شود که استارت خودرو سالهای بیشتری دوام داشته باشد.

وظیفه استارت خودرو چیست

قبل از اینکه با راه های افزایش طول عمر استارت آشنا شوید لازم است که حتما وظیفه استارت خودرو را بدانیم. وظیفه  استارت روشن کردن (هندل زدنموتور خودرو و سپس اطمینان از این است که موتور می تواند به تنهایی کار کندچگونه این کار را انجام می دهد؟ خوب، کلیات آنچه که در پشت صحنه رخ می‌دهد این است که باتری ماشین مقداری جریان الکتریکی را به  استارت می فرستد، تا آن را به کار اندازدبه محض این که کلید خود را سوییچ احتراق خودرو قرار داده و آن را بچرخانید، در واقع استارت را راه اندازی کرده ایداین کار به‌ قدری راحت شده، که ما معمولاً از آنچه به دور از چشم ما دارد رخ می دهد غافلیم، مگر زمانی که اشکالی در سیستم استارت بروز کرده باشددر صورتی که می خواهید با نحوه کارکرد و وظیفه این قطعه آشنا شوید حتما مقاله چگونگی و نحوه عملکرد استارت خودرو را مطالعه کنید.

خرید استارت با کیفیت راهی برای افزایش خلاصی از خرابی

یک نکته دیگر که باید قبل از اشاره به را ه های افزایش طول عمر استارت اشاره کنیم. این است که شما حتما بایستی که از یک استارت خوب در ماشین خودتان استفاده کنید. در واقع خرید یک استارت با کیفیت اولین نکته در راه افزایش طول عمر خود استارت و دیگر قطعات مرتبط با این وسیله است. پس در این راستا ما به شما توصیه می کنیم که حتما از فروشگاه های معتبر یک استارت مناسب را خریداری کنید. در صورتی که با برند های معتبر استارت خودرو آشنایی ندارید می توانید با خواندن مقاله معتبرترین استارت های خودرو به آنها آشنا شوید. و با مراجعه به صفحه خرید استارت خودرو در فروشگاه اینترنتی بازرگانی راد این قطعه را تهیه کنید. استارت های که در بازرگانی راد موجود هستند از بهترین برندهای جهان می باشند. و همراه با هر یک از آنها اطلاعات لازم و قیمت های آنها نیز وجود دارد.

لیست استارات های موجود در فروشگاه بازرگانی راد همراه با قیمت

خب اما حالا که با وظیفه و نحوه عملکرد استارت و سایر نکات در این رابطه آشنا شدید، بهتر است به سراغ راه های افزایش طول عمر استارت برویم.

راه های افزایش طول عمر استارت

در اینجا به بعضی از مهم ترین راه های افزایش طول عمر استارت اشاره می کنیم:

    تمیز کردن چند وقت یکبار سرباتری ها

سرباتری ها {ترمینال های باتریهمیشه در معرض پوشیده شدن با رسوبات سولفات هستنداسیدهای باتری گاز هیدروژن تولید می کنند که در نهایت به مرور از باتری خارج می شود.

این گازها مواد خورنده و رسوبی را تشکیل می دهند که معمولاً بعد از چند سال روی باتری و ترمینال های آن (سرباتری هامشاهده خواهید کردوقتی سر باتری ها از رسوب سولفات پوشیده شوند، جریان الکتریکی که از باتری به موتور استارت ارسال می شود ضعیف خواهد شد.

از این رو، تمیز کردن هر چند وقت یک بار سرباتری ها برای حفظ جریان برق ضروری استتمیز کردن ترمینال ها نه فقط برای افزایش طول عمر استارت، بلکه برای دوام عمر خود باتری هم بهتر است.

    تمیز کردن سر باتری با محلول مناسب

برای تمیز کردن سرباتری ها محلول های پا کننده ویژه ای با گرید تجاری در بازار موجود استاین محلول ها نه فقط جرم سولفاته ی سر باتری ها را پاک می کنند، بلکه اسید نشت کرده از آنرا هم خنثی خواهند کرداما اگر به این محلول ها دسترسی ندارید، یا به هر دلیل نمیخواهید  پول بابت خرید آن بپردازید، راه حل‌ها و دوا و درمان های خانگی و آشپزخانگی هم برای آن وجود داردیکی از آن‌ها استفاده از نوشابه های گاز دار برای ذائقه سر باتری زرد و مشکی بودنش چندان توفیر نمی‌کند!- و یکی دیگر هم استفاده از محلول جوش شیرین است

در حالیکه برخی برای کارآمدی نوشابه حاضرند قسم بخورند، ما احتیاط در استفاده از آنرا به شما توصیه می کنیم، زیرا نوشابه های گازدار حاوی قندهای مصنوعی و سنتتیک و همچنین اسید فسفریک هستند که می‌تواند به موتور خودرو آسیب وارد کندذائقه خودرو را به ذائقه خودتان گره نزنیدهرچه برای شما خوشمزه تر است، لزوماً  برای آن زبان‌ بسته هم خوشایند تر نیست، ضمن آنکه نوشابه همانقدر که برای سلامتی خودتان می‌تواند مضر باشد، برای سلامتی ماشینتان هم هست

اگر مایلید با آل عطاری موجود در قوطی های آشپزخانه به جنگ سولفاته ی سر باتری برای افزایش طول عمر استارت بروید، بهترین پیشنهاد ما استفاده از جوش شیرین و کمی آب است. به اندازه یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با استفاده از یک مسواک روی سطوح جرم گرفته بمالید تا آن‌ها را کاملاً بپوشاند. بعد مقدار کمی آب روی آن بریزید. (اصطلاحاً یک ته استکان!) ملاحظه خواهید کرد که این دو ماده با هم واکنش نشان داده، و شروع به حباب زدن خواهند کردبا این کار رسوب های اسیدی خنثی شده و می‌توان اقدام به زدودن آن‌ها کرد

    تمیز کردن کابل های اتصال

باتری و موتور استارت از طریق یک سری کابل مخصوص اتصال به هم مرتبط انددر صورت وجود رسوب، جرم یا هر نوع  کثیفی یا آلودگی بر روی محل اتصال کابل ها، و یا هرز و لق شدگی آنها، قدرت جریان الکتریکی ارسال شده به رله ی استارت کاهش می یابد.

در چنین وضعی برای موتور استارت  تقریباً غیرممکن خواهد که بتواند نیروی کافی را برای هندل زدن و  روشن کردن موتور خودرو تولید کندعلاوه بر این، باعث از فرسودگی و استهلاک موتور استارت و کم شدن طول عمر آن می شودبنابراین لازم است برای افزایش طول عمر استارت همیشه سیم های اتصال را تمیز نگه دارید.

    محکم کردن پیچ های نصب

موتور استارت با استفاده از پیچ های نگهدارنده روی مقر نصب خود قرار گرفته استاگر این پیچ های نصب کمی بیش از حد شل شوند، آنگاه دنده پینیون استارت و دنده های فلایویل هنگام درگیری ، بر روی هم سُر خورده و خواهند لغزید، که نه فقط از میزان درگیری آن‌ها را کاهش خواهد داد، بلکه می‌تواند به ساییدگی و فرسودگی هر دو آن‌ها منجر شود، و اطلاع دارید که فلایویل قطعه‌ای حتی بسیار گران تر از استارت استیکی از نشانه‌های خرابی آن ایجاد صدای سایش فلز بر فلز هنگام استارت زدن است.

برای پیشگیری از این اتفاق باید به طور دوره ای چک کنید که پیچ های نصب  موتور استارت در حای خود محکم هستند.

    تمیز کردن سلونویید

شیر برق یا سلونویید در حقیقت همان رله برق استارت استدر بالای موتور استارت، و به شکل یک جسم استوانه ای کوچک آنرا می‌توان دید. کابل باتری مثبت همان چیزی است که از باتری به سلونوئید متصل می شود.

این معادل ترمینال مثبت باتری است. و مانند سر باتری (ترمینال باتری)، شیر برق هم باید به طور منظم تمیز و نگهداری شودهر نوع خاک و جرم و رسوبی  که بر روی اتصالات سلونویید می‌بینید را پاک کنید تا به افزایش طول عمر استارت کمک کرده باشید.

    بازدید فلایویل

فلایویل وسیله ای است که با حرکت دورانی خود و از طریق به حرکت در آوردن میل لنگ به استارت کمک می‌کند تا موتور خودرو را هندل زده و روشن کنددر بخش جلویی استارت وسیله ای به دنده پینیون وجود دارداین دنده پینیون است که با فلایول درگیر می شود تا موتور را بتوان هندل زد و روشن کرد

هم دنده پینیون و هم دندانه های فلایویل باید از وضعیت خوبی برخوردار باشنداگر این دندان ها ترک خورده، فرسوده شده و یا به طور کلی از بین رفته باشند، در این صورت موتور استارت شما از کار می افتدهر کدام از دنده پینیون یا فلایویل که دندانهایشان از بین رفته یا آسیب دیده باشد، ناچار به عوض کردن آن خواهید بود. بنابراین لازم است که جهت افزایش طول عمر استارت آن را بازدید کنید.

اگر همچنان که اصرار داشته باشید که به زور دنده های فرسوده یکی از آنها  با آن دیگری درگیر کنید، در نهایت آن یکی را هم که سالم است از بین خواهید بردفلایویل گرچه قطعه نسبتاً گرانی است، اما چنانچه دندانهای آن از بین رفته، خواه و ناخواه باید عوض شود، و اگر در این کار تعلل کنید، استارت را هم از بین خواهید برد، و دو تا خرج گردنگیرتان خواهد شدهمین مطلب عیناً در مورد استارت آسیب دیده هم صدق می کنداگر دنده فلایویل کچل شده، با پشت گوش انداختن آن فلایویل را هم بی دندان خواهید کرد که برایتان قوز بالای قوز خواهد شد.

منبع : گروه سئو وبسایت بازرگانی راد

راه‌های
افزایش طول عمر استارت خودرو
بازرگانی راد, تیم محتوا 31 خرداد 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
علت استارت نخوردن ماشین چیست؟
یکی از مشکلات رایجی که اکثر رانندگان دست کم یک بار با آن رو به رو شده اند استارت نخوردن ماشین می باشد. افراد بسیاری پس از روبرویی با این مشکل به سرعت سراغ باطری خودرو می‌روند.