ما را دنبال کنید
رولبرینگ خودرو چیست ؟ | کاربرد ها و وظایف آن
رولبرینگ ها از جمله قطعات خودرویی میباشند که در صنعت و تولید بسیار کاربرد دارد ما در این مقاله به بررسی رولبرینگ و کاربرد و وظایف آن میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید

همه چیز در مورد رولبرینگ خودرو 

گاهی برخی قطعاتی در سیستم فنی خودرو بکار برده میشوند که در زمینه های دیگر صنعت کاربرد دارند اما این کاربرد مشترکشان را نمیتوان دلیلی بر وظایف شبیه هم و کارآیی یکسان آن ها دانست. ممکن است این قطعات در خودروها به نسبت ابعاد سیستم فنی ، اهمیت بسیاری داشته باشند اما در ماشین آلات صنعتی به علت فعالیت بزرگتر و ابعاد بیشتر قطعه، آنچنان مهم به نظر نرسند .

یکی از این قطعات ، رولبرینگ است که نام آشنایی در صنعت خودروسازی بوده اما با همه این تفاسیر، کاربرد و وظایف و علائم خرابی آن چندان شناخته شده نمیباشد. ما در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی این قطعه میپردازیم ... تا انتها همراهمان باشید.

رولبرینگ خودرو

رولبرینگ چیست؟

رولبرینگ ( Roller Bearing) یکی دیگر از انواع بیرینگ ها بوده و از طریق غلطش باعث ایجاد حرکت نسبی دو قطعه میشود. سطح تماس ساچمه با سایر سطوح در رولبرینگ ها همانند یک خط بوده و نتیجتا فشار بالایی از نوع شعاعی را تحمل میکند ولی چنانچه فشار از نوع محوری باشد قضیه برعکس شده و نهایتا فشار زیاد قابل تحمل نخواهد بود .


تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ 

نیروی وارد بر بیرینگ ها به دو صورت محوری (Thurst) و شعاعی (Radial) میباشد ، بسته به این موضوع که کدام نیرو به محصول مد نظر ما وارد میشود یا هر دو نیرو وارد شود از میان رولبرینگ و بلبرینگ ، بایستی آن نوع از بیرینگ انتخاب شود که بیشترین کارآیی را خواهد داشت.

هنگامی که از رولبرینگ ها استفاده میکنیم که نیرو وارده از نوع شعاعی باشد زیرا همانطور که گفته شد رولبرینگ ها در مقابل این نوع نیرو ، عملکرد بهتری داشته و نتیجتا اگر نیرو به هر دو صورت شعاعی و محوری باشد بایستی از بلبرینگ استفاده کنیم. در نتیجه اصلی ترین تفاوت رولبرینگ با بلبرینگ در نوع نیرو وارده میباشد. همچنین رولبرینگ ها دارای غلطش بیشتری نسبت به بلبرینگ میباشند.


وظایف رولبرینگ ها 

وظایف رولبرینگ ها شامل موارد زیر میباشد :

  • کمک به انتقال نیرو چرخشی

  • پیشگیری از ایجاد اصطکاک بین سطوح

  • پیشگیری از سایش قطعات و سطوح و بالا رفتن استهلاک آن ها

به طور واضح تر میتوان گفت رولبرینگ ها با ساختار خاص خود ، امکان چرخش بعضی قطعات را روی هم آورده و ضمن پیشگیری از ایجاد اصطکاک در انتقال نیرو بین آن ها موثر است. بنابراین علاوه بر جلوگیری کردن از استهلاک قطعات، مانع هدررفت انرژی ، به علت گرما و اصطکاک ایجاد شده میشود. 


اجزای تشکیل دهنده رولبرینگ ها 

رولبرینگ ها نیز قطعات کوچکی هستند که از اجزای متعددی تشکیل شده اند. چیدمان این اجزا به ظرافت در کنار هم  منجر به کوچک بودن آن شده است . این اجزا در چهار بخش اصلی خلاصه میشود که عبارتند از :

کنس یا رینگ 

هر رولبرینگ دو رینگ داخلی و خارجی دارد که سایر اجزای اسن قطعه را از دوسمت در برمیگیرد . رینگ ها اغلب از آلیاژ های مقاوم فولادی ساخته میشوند.


رول (Rolling Elements)

اجزای غلطکی رولبرینگ ها میباشند در واقع رول ها با چرخش خود ، حرکت این قطعه و رینگ های آن را ممکن میسازند . این اجزا غالبا از جنس فولاد بوده و در بلبرینگ ها ساچمه های گرد ، جای رول های استوانه ای را میگیرند.


قفسه یا کیج ( CAGE )

قسمتی که اطراف رول ها را میپوشاند و همانند آشیانه ای تک تک آن ها را در خود جای داده است. کیج یا قفسه از تماس رول ها با یکدیگر جلوگیری کرده و در ضمن مانع حرکت افقی و جانبی آن ها میشود. کیج از جنس فیبر، فولاد، برنج میسازند.


کاسه نمد 

این قطعه میان رینگ ها و کیج قرار میگیرد . گاهی در هر دوسمت کیج و بین رینگ داخلی و خارجی استفاده میشود یا تنها میان رینگ داخلی و کیج لازم به نظر میرسد. وظیفه کاسه نمد پیشگیری از نشت روغن هیدرولیک درون کیج ها و میان رول ها ، به بیرون است. البته کیج بلبرینگ را هم آب بندی میکند . در برابر نفوذ آب به درون رولبرینگ جلوگیری میکند.


انواع رولبرینگ خودرو 

رولبرینگ ها در صنعت انواع مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

رولبرینگ سوزنی 

این نوع از رولبرینگ ها ، دارای رول های نازک و بلند میباشد که در انواع چند ردیفه و تک ردیفه تولید میشود در واقع تعداد ردیف رول ها در آن ها تغییر میکند.


رولبرینگ مخروط

این محصول که در انواع تک و دو ردیفه تولید میشود ، به علت فرم مخروطی رول هایشان ، توانایی تحمل بارهای شعاعی و محوری را مخروط را دارد.


رولبرینگ استوانه ای تک ردیفه 

این نوع رولبرینگ که سرعت غلطش کمتری به نوع چند ردیفه خود دارد با رول های تعداد کم و قطر متوسط اما بلند ساخته میشود.


رولبرینگ بشکه ای کف گرد 

این نوع رولبرینگ که اغلب در معرض بارهای شعاعی ضربه ای قرار داده میشود دارای رینگ خارجی چند تیکه است و رول های قطور تر و کم تعداد تر میباشد.


استوانه ای پرغلتک 

این نوع نیز دارای رول هایی با قطر متوسط و اما در دو یا چند ردیف است.


محل استفاده رولبرینگ ها 

در قسمت های مختلف سیستم فنی خودرو بسته به فشار وارد شده ، سرعت حرکت، نوع انرژی انتقالی ، زاویه بار وارده و ابعاد محل مورد استفاده ، از یکی از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده میشود. مکان هایی که امکان دارد از رولبرینگ یا بلبرینگ استفاده کرد ، عبارتند از :

  • دینام

  • پلوس

  • گیربکس

  • فرمان

  • دنده هرزگرد

  • چرخ

  • اکسل

رولبرینگ خودرو چیست ؟ | کاربرد ها و وظایف آن
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 28 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
دودی کردن شیشه خودرو و نکات مربوط به آن
دلایل مختلفی برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد بعضی ها از این شیشه ها خوششان میآید و برخی دیگر به دلایل امنیتی یا جلوگیری از تابش نور خورشید به درون اتومبیل به سراغ شیشه های دودی میروند.