ما را دنبال کنید
بررسی انواع روغن ریزی خودرو
روغن ریزی خودرو موضوعیست که حتما هر راننده ای بعد از چند وقت با آن آشنا میشود که در این مقاله از وبسایت بازرگانی راد به بررسی انواع روغن ریزی خودرو میپردازیم

روغن ریزی خودرو 

وجود اشکال در قسمت های مختلف خودرو ، امری عادی است اما یکسری از خرابی ها هستند که راننده بایستی توجه بیشتری نسبت به آن ها داشته باشد. روغن ریزی خودرو از جمله مشکلاتیست که ممکن است برای هر وسیله نقلیه ای اتفاق بیفتد به همین دلیل نیاز است که راننده همه روش های جلوگیری از آن را به خوبی بلد باشد . همینطور راننده ها نیز بایستی روش های برطرف کردن روغن ریزی را به درستی بدانند تا در مواقع ضروری این مشکل را رفع نمایند.

روغن ریزی خودرو

دلایل روغن ریزی خودرو 

با روشن شدن موتور خودرو، به منظور روان کاری قطعات، روغن توسط اویل پمپ با فشار زیادی در کانال های رفت روغن تزریق میشود و در برگشت نیز توسط کانال های برگشت با فشار کمتری به کارتل باز میشوند. داشتن سرعت بالا در عمل تزریق و همچنین تزریق پر فشار روغن به فضای بین یاتاقان ها ، همگی باعث میشوند تا روغن به طور پیوسته به دنبال یک حفره برای نشت بگردد. کوچکترین سوراخی یا عدم آب بندی مناسب ، میتواند بخش های مختلف مانند لوله های منتقل کننده روغن ، واشرها و مخازن روغن باشد.

اولین مرحله با مشاهده آثار نشت روغن و تشخیص لکه های چرب در زیر موتور، تشخیص نوع روغن میباشد تشخیص نوع روغن ریزی ، به یافتن منشا و سیستم نشت کننده بسیار کمک میکند.

در کل در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:

  • روغن موتور : غالبا تیره بوده و بوی بنزین سوخته میدهد.

  • روغن ترمز : دارای نوعی خورندگی میباشد و هنگامی که با رنگ بدنه تماس پیدا کند ، باعث از بین رفتن آن میشود.

  • روغن هیدرولیک ( فرمان ) : غالبا روشن تر بوده و بوی احتراق یا بنزین ندارد

  • روغن گیربکس : میزان غلظت آن بیشتر از روغن موتور میباشد.

از میان تمامی این روغن ها ، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری دارد و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز یا دینام ، احتمال آتش سوزی موتور را در بر خواهد داشت. اولین ایراد ، روغن ریزی خودرو ، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر خودرو وجود دارد ، دومین اقدام شناسایی نوع روغن میباشد، نشتی روغن غالبا در بالا و پایین موتور مشاهده میشود که هرکدام از آن ها نشانه موردیست که بایستی سریعا نسبت به حل آن اقدام شود.

علت نشتی روغن از بالای موتور ، سرسیلندر موتور است که سبب آن خط داشتن کف سرسیلندر یا خرابی واشر سرسیلندر است . گاهی نیز به علت بی توجهی کافی تعمیرکار نیز در هنگام بستن پیچ ها این اتفاق افتاده که نتیجه آن نشتی روغن است. چنانچه در قسمت بالایی سرسیلندر نشتی روغن داشته باشد ، دلیل آن میتواند خرابی واشر قالپاق سوپاپ باشد، همینطور چنانچه کاسه نمد میل سوپاپ معیوب باشد، نشتی زیاد روغن رخ میدهد ، در نشتی روغن از قسمت پایین موتور ، خرابی مجموعه کارتر علت اصلی و غالبا نشتی روغن کارتر به علت نداشتن چسب در محل نصب کارتر است. از طرف دیگر به علت تعویض روغن های روغن های مدام ، محل رزوه پیچ تخلیه روغن معیوب و منجر به نشتی میشود .

توجه داشته باشید که کم کردن روغن خودرو ، همیشه به علت روغن ریزی ماشین نبوده و دلایل دیگری نیز مانند روغن سوزی و کیفیت نامطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز میتواند مسبب کاهش روغن خودرو شود.

انواع روغن ریزی ماشین و راه های یافتن آن 


روغن ریزی ماشین

از نخستین و رایج ترین علت های روغن ریزی ماشین، نشتی روغن موتور میباشد روغن موتور ممکن است به علت خراب شدن کاسه نمد سر میل لنگ یا کاسه نمد ته میل لنگ باشد ، همچنین نیز خرابی واشر درب سوپاپ یا کاسه نمد میل سوپاپ هم میتواند منجر به نشتی روغن موتور شود . در موارد جزئی تر به دلیل شکستن رینگ پیستون از محل نصب شمع روی سرسیلندر نشتی روغن موتور خواهد داشت. همچنین در صورت ترک برداشتن سرسیلندر یا سوختن واشر سرسیلندر نیز امکان دارد نشتی روغن موتور صورت بگیرد. روغن موتور رنگ قهوه ای روشن مایل به آبی داشته و در صورت کارکرد یا گرم شدن امکان دارد به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره تغییر رنگ دهد. همچنین نیز خرابی پیچ تخلیه کارتل و واشر آن منجر به نشتی میشود.

دومین علت روغن ریزی ماشین ، غالبا مربوط به روغن هیدرولیک میباشد که از پمپ هیدرولیک ، مخزن روغن هیدرولیک و یا شلنگ دوقلو یا محل اتصال به پینیون فرمان امکان دارد نشتی داشته باشد. در صورت نشتی روغن هیدرولیک با مشاهده کم شدن حجم روغن از مخزن روغن هیدرولیک میتوان آن را به صورت دقیق تر تشخیص داد.

روغن هیدرولیک رنگی صورتی متمایل به قرمز روشن دارد که در صورت کارکرد طولانی مدت ممکن است به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای تغییر رنگ داشته باشد.روغن ترمز خاصیت بسیار بالای خوردندگی دارد ، چنانچه قطره ای از آن را روی رنگ خودرو ریخته شود ، به آسانی و به سرعت آن را از بین میبرد.

توجه کنید که روغن ریزی از کدام طرف خودرو است . سمت چپ یا راست بودن آن کاملا شرایطش فرق میکند در بیشتر مواقع که احتیاج به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل لنگ خراب شده است.

در بیشتر مواقع که اکثرا برای همه خودروها اتفاق می افتد واشسر درب سوپاپ خودرو به دلیل گرما و فشار بالا پس از طی 40 هزار کیلومتر خراب شده و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر میشود و همه جا را کثیف میکند ، چنانچه خودرو شما بالای 80 هزار کیلومتر کار کرده باشد؛ منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید ، به احتمال 60 الی 70 درصد روغن ریزی خودرو دارد. این نشتی میتواند از مخزن ، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک ( به علت پوسیدگی ) اتفاق بیفتد.

سینی زیر موتور خودرو را برای افرادی که میخواهند روغن ریزی ماشین را ببینند بایستی باز شود. ( این کار به آسانی قابل انجام نبوده و بایستی آن را به یک مکانیک ماهر بسپارید.

نواحی نشت روغن ترمز و روغن ریزی ماشین

نشت روغن ترمز میتواند به خاطر پوسیدگی در نواحی زیر باشد:

  • مخزن روغن ترمز

  • سیلندر اصلی

  • شلنگ ترمز

  • اورینگ ها

توجه داشته باشید مشاهده روغن در اطراف چرخ های خودرو میتواند به علت نشتی روغن ترمز باشد.

برطرف کردن روغن ریزی ماشین 

همانطور که گفته شد اولین گام در بررسی روغن ریزی خودرو ، تشخیص محل روغن ریزی است ولی همین کار هم به آسانی انجام نمیشود.

به منظور بررسی علت روغن ریزی حرفه ای ، بایستی مراحل زیر را طی کنید :

1 * ) با تشکیل لکه های چربی در زیر خودرو ، محدوده تقریبی روغن ریزی را مشخص نمایید ( محفظه موتور، نیمه میانی خودرو، چرخ های عقب و ... )

2 * ) خودرو را به کارواش ببرید تا از قسمت زیرین ، تمامی قطعات موجود در محدوده روغن ریزی ماشین را به خوبی شست و شو دهند. در خصوص محفظه موتور ، خودرو بایستی موتور شویی شود.

3 * ) برای رفع مشکل روغن ریزی خودرو ، آن را به بازه زمانی 2 الی 3 روزه ( حدود 300 کیلومتر مسافت ) به صورت عادی سوار شوید.

4 * ) الان مسیر عبور روغن به خوبی بر روی بدنه ظاهر شده و با گرفتن رد روغن مستقیما به قطعه خراب دست میابید.

رفع نمودن روغن ریزی خودرو بسته به نوع آن، مختلف است کاسه نمد ها تعویض و سنسور ها به وسیله نوار تفلون آب بند میشوند. شکستگی بدنه توسط چسب و جوش ترمیم و خرابی پیچ ها تعمیر میشود.


بررسی انواع روغن ریزی خودرو
بازرگانی راد, پرستو پورموسی 26 دی 1400
این پست را به اشتراک بگذار
برچسب‌ها
ورود | ثبت نام افزودن نظر
اثرات سوراخ شدن اگزوز خودرو
چنانچه اگزوز دچار آسیب دیدگی شود ، بر چندین عملکرد خودرو مانند آلایندگی ، صدا ، شتاب و قدرت موتور تاثیر منفی میگذارد.